söndag 17 april 2011

Sidentassens zoo...

Rubriken på detta inlägget är även vad jag döpt ett av mina absoluta favorit-tittskåp till. Det är ett antal år sedan nu som jag byggde just detta tittskåp, men jag är fortfarande riktigt nöjd med det och givetvis måste jag visa upp det här :).

Vad jag fick idéen till detta skåpet ifrån kommer jag inte riktigt ihåg, men djur är något som alltid legat mig varmt om hjärtat så det är nog inte så konstigt att det blev en zoobutik!

Själva huset är som merparten av mina tittskåp gjort i skala 1:12 och stommen har jag byggt av tunn plywood så att jag fått den storleken på skåpet som jag ville ha. Det är ju mycket som ska rymmas i en zoobutik!
Butikens skyltfönster är en tavelram med tillhörande glas och dörrana som jag byggt av små lister samt måttbeställda tavelglasbitar är öppningsbara. Husets fasad har målats i grått och fått en yta som ser ut och känns som puts. Dörren står dock på glänt så att vovven kan hålla koll på vad matte shoppar i butiken...


Fasaden på framsidan hålls fast av en list under taket och är därmed löstagbar. Hakar man bort den möts man av ett rikligt sortiment av hund- och kattillbehör i den lilla skalan. Expiditen får hjälp av butikskatten att hjälpa kunden med sina inköp.


Min ambition när jag bygger tittskåp är alltid att göra så mycket av grejorna som möjligt själv. Detta tittskåp är inget undantag. "Skräp" i skala 1:1 kan förvandlas till något mycket användbart i skala 1:12. Så vi tar väl en lite närmare titt på vad som finns att erbjuda i butiken...

Till höger om kassadisken hittar vi bland annat klöspelare och kattbäddar. Mjuk plysch har formats runt lite skum och limmats mot en pappskiva för att hålla sig till den runda formen. Klöspelarna har fått en stomme av trä där botten har klätts med lite plysch och pelarna med vanligt naturfärgat hushållssnöre.
På hyllan ovanför finns det matskålar gjorda i olika typer av lera och konservburkar av silvermålad rundstav försedda med små ettiketter.


Går vi vidare i butiken och kikar under själva försäljningsdisken så hittar vi två transportburar för katt. Båda burarna är gjorda på samma sätt, av stramalj som fuktats och sedan spänts över lämplig form där den fått torka. Bakstycket har sedan sytts fast och den öppningsbara fronten är fäst med sytråd i ena sidan och har ett litet lås på andra sidan för att kunna stängas. Om man öppnar burarna så hittar man mjuka stoppade kuddar till kissekatterna att mysa på.


Fodersäckarna som står lite här och var är vikta av vanligt färgat papper. Jag har fyllt dem med lite sand och sedan har de fått framsidor av bilder klippta från reklam- & informationsbroschyrer. Det man bör tänka på är att välja färg på pappret till påsarna som matchar framsidan...

Butiken har fått riktig belysning. En liten batteridriven dosa göms under snedtaket och via ett litet hål i innertaket kommer en sladd ner som avslutas med en liten lamphållare & en glödlampa. Själva lampkupan är en kula från en vanlig deodorantflaska. Jag borrade ett litet hål i den där jag kunde sticka ner lampan och limmade på en bit av ett genomskinligt penselskydd för att få något att fästa lamphållaren i.

Framför kassapparaten hittar man ett par broschyrställ med informationsbroschyrer om hund och katt. Själva ställen är två små metallbitar som brukar finnas till ramar man köper för att man ska kunna hänga upp dem.


På vänster sida av försäljningsdisken i butiken hittar man pälsvårdsattiraljer till sina fyrbenta vänner. Schampoflaskorna är gjorda av pärlor och sådana där små "hattar" som brukar sitta över suddigummit på stiftpennor. Den andra delen av stiftpennan, den där själva stiftet som man skriver med matas ut har också kommit tillanvändning. De har blivit små flaskor som står på översta hyllan bredvid vitaminburkarna...


På krokar under hyllorna hänger selar, halsband och koppel i långa banor. De är gjorda av allt från trasiga smyckesdetaljer, tunna kedjor, och tunna läderbitar till tunna tygband och garn. Kan tillägga att samtliga går att "stänga & öppna"...

De få sakerna som jag har köpt färdigt till detta skåp är hunden, katten, kassapparaten samt rullen för inslagspapper som står till höger på disken.

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar