tisdag 28 december 2010

Ny soffa (del 1...)

Innan jul drog jag igång ett litet projekt där tanken var att göra en alldeles egen liten soffa till våra fyrfota vänner. Eftersom jag inte hade helt klart för mig hur jag skulle göra för att göra det så smidigt som möjligt så tog det hela aningen längre tid än jag tänkt att det skulle ta. Så soffan som var tänkt som julklapp till min mammas katt blev aningen försenad kan man säga...

Men idag har jag i varje fall gjort klart steg ett i mitt soffprojekt. Allt arbete som innefattar symaskin, nål och tråd är klart. Och nej, jag kunde inte hålla mig till att göra en soffa. Hade ett par olika idéer i huvudet och ville testa båda två. Den som min mammas katt ska få är gjord i ett svart tyg som känns som mocca när man stryker med handen över det. Armstöden är mjukt rundade och dynan på sitsen är löstagbar. Små vita hjärtanforamde knappar fick bli dekoration både på ryggstödet och sitsen.


Soffa nummer två blev lite annorlunda. Både i sättet som jag sydde den på och hur den ser ut. För ett litet tag sedan så sydde jag två runda kattbäddar i jeanstyg och jag måste erkänna att jag blev riktigt förtjust i det tyget. Så när jag var i en stor tygbutik innan jul passade jag på att köpa en bit jeanstyg. Hade redan då i baktanke att ha det till en kattsoffa :-). Tycker själv att resultatet blev riktigt läckert! Jag gjorde den lite kantigare i armstöden, med guldbruna dekorationssömmar, stjärnformade knappar och pricken över i blev den lilla nallen som jag hängde i mitten på ryggstödet.



Nu är ju inte sofforna helt klara än. Tanken är att de även ska få ett träunderrede med små fötter på, så att det verkligen ser ut som en soffa i miniatyr. Men, det har jag inte allt material hemma till än och tiden har inte riktigt funnits för att hinna med det. Det får bli ett eget litet projekt i början på nästa år. Självklart kommer jag att återkomma här med resultatet!

/Anngert

1 kommentar:

  1. Snyggt jobbat...som vanligt. Tycker båda är superfina, men fastnade nog extra mycket för den i jeanstyg :-)
    Ha det gott, och hälsa dom där henna.
    Kram

    SvaraRadera