söndag 3 oktober 2021

Dags att börja förbereda!

Nu börjar det äntligen återigen att arrangeras utställningar och det ska verkligen bli så roligt att komma iväg igen! Första & enda gången jag har ställt ut Zaga var när hon precis hade blivit 4 månader och fick börja ställas ut. Då hade jag fixat ett gulligt burskynke i rosa toner till henne som passade till den lilla kattunge som hon var. Det var två år sedan och liten har blivit stor. Självklart måste man då också fixa ett lite coolare burskynke till bruden! Så, dags att börja sy så att jag hinner klart i tid till kommande utställning som vi tänker anmäla till!

Efter lite funderingar så landade mina idéer i att sy ett burskynke som matchar hennes vackra kopparfärgade ögon. När jag var inne i tygaffären såg jag ett läckert lite grövre svart tyg som såg ut som och hade en yta som kändes som slitet läder. Gillade det skarpt och kom fram till att det fick bli grunden i burklädseln tillsammans med något mjukt fluffigt i rost-/kopparfärg. Att hitta det sistnämnda visade sig vara lättare sagt än gjort och det slutade med att jag köpte två prydnadskuddar i ett härligt tyg med rätt nyans. Bara att plocka ur innerkuddarna och slakta kuddfodralen.

Så nu är botten och bädden klara. Botten blev en enkel historia med två lager tyg med vadd emellan. Sydde sedan ett rutmönster snett över hela botten för att få vadden att ligga still. Bädden fick en utsida i samma svarta tyg som botten och en insida i det mjuka fluffiga rostfärgade tyget från kuddfodralen. Kudden är dock vändbar och på andra sidan är den svart. I mitten sitter en patentknapp i metall.

Jag tror nog att mitt jobb får godkänt så här långt. Zaga parkerade snabbt i bädden så fort jag var klar...







Ifall någon undrar så kan jag meddela att den lilla stjälpredan fanns på plats hela tiden medans jag sydde för att försäkra sig om att allt blev rätt. Hon såg minsann till att hon höll fast tyget, hjälpte till att klippa till & vaktade vadden...



Vad gäller tak så är planen att återanvända de svarta tak som jag redan har. Så, nu är det bara gardinerna kvar att sy. Får bli ett nytt besök i tygbutiken och se om jag hittar något passande där. Är inne lite på att ha något i rostfärg där också...

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar