fredag 15 oktober 2021

Återbruk!

Dags för lite återanvändning av möbeldelar igen. Håller på och gör om lite i mitt vardagsrum vilket innefattade att jag för ett tag sedan bytte vitrindörrar på de vitrinskåp som jag har stående där. Men, det är inte mitt vardagsrum som det här ska handla om. Det ska handla om de där vitrindörrarna som jag skruvade bort. I varje fall merparten av dem. 

De jag skruvade bort var tre höga och en låg vitrindörr som passar till den klassiska Billybokhyllan. Alla i ljus ekfanér. Men, den färgen/träslaget finns bara i mitt vardagsrum, så att sätta dem någon annanstans som de var var inte ett alternativ.


I det rum som jag kallar mitt lilla kontor har jag dock ett gäng bokhyllor av lite olika utseende och till dessa har jag länge velat ha vitrindörrar, i varje fall till några av dem. En av hyllorna är just en Billyhylla, en är något annat märke och två små är hemmabyggen. Billyhyllan skulle det sitta perfekt med dörrar på, likaså den lilla hyllan bredvid som har samma mått som den lilla vitrindörren som jag skruvat bort. Men hur skulle jag göra med färgen? För problemet med dessa hyllor är att de är gamla och den färgnyansen har sedan länge utgått ur sortimentet, så skulle jag ha vitrindörrar på dem så måste det bli i en avvikande nyans.


Men, tänk om det skulle gå att göra något med de dörrarna i ek som jag just skruvat ner? Jag var skeptisk till att måla på fanéren så jag tog ett snack med dem inne på den lokala färgbutiken och fick veta att det var inga problem alls att göra det. Det man behövde göra var att grunda med en häftgrund så skulle färgen sitta bra.

Grundfärg inhandlades och sedan var det bara att sätta igång. Till bokhyllorna skulle jag behöva två höga och den låga dörren. Tre dörrar att måla alltså. Det var lång torktid på häftgrunden och jag insåg att jag behövde vara där jag kunde hålla en dörr stängd i några dagar så att inte katterna skulle springa i den våta färgen. Har man ont om utrymme där man kan stänga en dörr till sitt projekt så gäller det att vara kreativ. Det fick bli målning på flera nivåer.
Först skruva bort alla beslag, sedan målartvätt, två lager häftgrund och till sist två lager slutstrykning med samma sidenmatta svarta färg som jag målat om spegelbyrån i. Anledningen till att det blev svart var helt enkelt att jag har svart lurvig matta i rummet där bokhyllorna står, svarta konsoler till en vägghängd hylla samt svarta ramar till tavlorna.


Slutresultatet blev kanonbra! Passade perfekt med svarta dörrar och jag passade även på att byta ut knopparna på dörrarna till lite snyggare i metall. Även dessa är återbruk, det är tre av de gamla som satt på spegelbyrån...

Att hänga upp de stora dörrarna var busenkelt. Hålen som fanns i den Billyhyllan passade till de fästen som var på de höga vitrindörrarna. Bara att skruva upp alltså. Den lilla dörren krävde lite mer energi för att hänga upp. Då hyllan är ett hemmabygge så finns det inga standardhål i den, men det löstes enkelt med en borrmaskin, lite mäta och sedan borra nya hål för dörrens fästen. Jag satte en bit maskeringstejp på borren så att jag inte skulle borra för djupt och komma ut på andra sidan...



/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar