söndag 16 maj 2021

Hemmets hjärta (Dockskåpet, del 6)

Då hälsar vi alla läsare välkomna upp på bottenvåningen i dockskåpet. Nu kan man se hur fasaden är tänkt att bli på huset. Det kommer att bli en grå träfasad med breda plankor och till det vita detaljer. Fönstren, som jag köpt i en miniatyrbutik, är klassiska och går självklart att öppna. Ser att ett fönstret visst står på glänt. Kom så kikar vi in!



Här på bottenplan hittar vi köket, hemmets hjärta. Ett stort lantligt kök med vitlaserade breda golvplankor, härlig blommig tapet tillsammans med en silvergrå bröstpanel, en rejäl gammal vedspis och givetvis en härlig kökssoffa att ta en tupplur i!


Bröstpanelen är gjord av glasspinnar (finns att köpa i storpack i hobbyaffärer) och tunna trälister, tapeten är en bit bomullstyg och golvplankorna är träpinnar från Biltema. Skafferiet är inbyggt i ena hörnet i köket och där finns det gott om plats för matvaror som behöver finns nära till hands. För att få en bra överblick på innehållet finns det givetvis belysning i skafferiet. Precis lika viktigt är det att se bra när man arbetar vid köksbänken, så självklart belysning även där.


Skafferiet är byggt av tunna trälister och pappskivor. På samma sätt har jag byggt diskbänken och överskåpet. Mer information om hur jag gjort grejerna till köket hittar ni på den här sidan: Mitt dockskåpsbygge



Kaklet som sitter som stänkskydd bakom diskbänken är mosaik som jag sparat från ett grytunderlägg som skulle kasserat. Hade precis så många blå mosaikplattor så att det räckte till stänkskyddet! Diskhon har jag gjort av spegelpapper som jag klippt till och böjt till en lagom stor ho, kranen har jag köpt på en miniatyrmässa.


I motsatt hörn till skafferiet hittar vi den härliga vedspisen. Murstocken är gjord av oasis och MÅNGA lager färg. Att måla oasis suger. Bokstavligen. Det yttersta lagret är målat med strukturfärg för att få en känsla av att det verkligen är murat. Stänkskyddet på golvet är tunn mässing som jag klippt ut en bit av och vedkorgen är välfylld med ved. En liten spade & borste finns där också så att man kan soppa upp om man tappar flis och trästickor när man tänder brasan...
Bredvid den varma murstocken hittar vi också en skön viloplats för Missan och hennes kompisar. Korgen har jag köpt i någon miniatyrbutik och kudden som ligger i har jag sytt av samma tyg som jag sytt dynorna till stolarna.


Den söta barnstolen har jag köpt och likaså den fantastiskt fina gardinen och de vackra blommorna. Mattan på golvet är en rejäl matta i sisalalook som tål tuffa tag och är lätt att göra ren ifall något av barnen spiller. För den som undrar så är mattan helt enkelt utklippt ur ett lite grövre tyg... 
Taklampan var från början en kork till en parfymflaska. Ett litet borrat hål i mitten och vips blev det en läcker taklampa till köket.


Allra mysigast tycker jag att det är att kika in i dockskåp när det börjar skymma och man kan tända upp belysningen inne i skåpet. Man förflyttas till en annan värld där man kan låta fantasin löpa fritt och drömma sig bort.


Men, jag tror vi smiter ut från köket nu och låter Missan och den busiga valpen leka ifred med den glänsande kulan de hittat. Med tanke på att disken ser halvfärdig ut och kaffekoppen fortfarande står kvar på bordet så är nog husse & matte inte långt borta och kommer nog strax och avbryter leken med den kanske inte helt tillåtna leksaken...


/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar