onsdag 12 maj 2021

Rostig metall & slitet trä...

Utanför min ytterdörr har jag i ett antal år på under vår, sommar & höst haft en stol från ett kasserat utemöbelset stående med en blomma på. Stolen som har ett metallunderrede och trälister i sits & rygg har förstås blivit lite mer sliten för varje år som gått. Ett tag kan det ju vara charmigt med lite rost och slitet trä, men till slut blir det inte så snyggt längre.

I år stod valet mellan att kasta den eller göra något åt den. Efter ett besök i den lokala färghandeln så blev valet att göra något åt den... Det som fick mig att fatta det beslutet var den färg som de i färgbutiken tipsade om när jag klev in och frågade om det fanns något att göra åt rostig metall utan att behöva skrapa rost tills man blev gråhårig. Färgen var en färg som man kunde måla på rost med. Självklart måste man borsta bort allt som satt löst först, men sedan var det ingen fara att måla rakt på rosten utan ytterligare förbehandling. Smidigt!

Så, jag började alltså med att borsta bort all lös rost, slipa av träet och tvätta allt med målartvätt.

När allt var torrt började jag med att måla alla trälisterna i vitt. Jag hade kvar en del i färgburken sedan jag målat bänken häromveckan så det räckte till denna också. Efter tre lager vitt var jag nöjd och det var dags att gå loss på metallunderredet. Färgen som jag köpt skulle ge en sidenmatt svart yta när det torkat. Detta var oljebaserad färg så torktiden var lite längre än jag brukar vara van vid så här gick det nästan ett helt dygn mellan strykningarna. Att måla det svarta var pilligt eftersom jag skulle in mellan trälisterna och måla på många ställen samt även ville måla nitarna som syns på ytan svarta. Här blev det två lager färg innan jag var nöjd och resultatet blev verkligen så bra! Knappt man kan tro att det är samma stol...



Tänk vad lite färg kan göra skillnad! Nu håller den förhoppningsvis några år till som "blompall" utanför min entrédörr :-)!


/Anngert


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar