söndag 5 april 2020

Helt unik...

Har man ett intresse så brukar man tycka att det är kul att söka inspiration, titta på bilder och läsa om just det ämnet. Jag gillar att virka och då är det ju inte så konstigt att mina ögon dras till diverse virkade alster när jag surfar runt på sociala medier och dylikt. Ett tag rullade det förbi många virkade väskor i mitt flöde på Pinterest och jag blev självklart inspirerad att testa att virka en väska själv. Garn hade jag hemma, men jag valde att köpa en läderbotten samt väskhandtag i läder till min väska.

Hur skulle då min väska se ut? Jag räknade ut hur många maskor det skulle bli runt botten och började sedan skissa lite i excel på datorn där varje ruta fick bli en maska i mönstret. Efter ganska många försök fram och tillbaka hade jag fått till ett mönster som jag var nöjd med och det var dags att börja virka. Jag drog upp smygmaskor genom hålen på läderplattan som utgjorde botten och i dessa smygmaskor började jag sedan att virka efter mitt mönster.

Garnet som jag virkat i heter "Home Sweet Home" och är ett ganska grovt garn. Jag är inte helt säker på att det går att få tag i längre, i varje fall lyckades inte jag få tag i mer i de färgbaden som jag hade hemma utan det gällde att snåla lite med garnet för att jag skulle få det att räcka. Från början hade jag tänkt att låta de olika färgerna löpa med runt hela tiden, men det hade det inte räckt till utan jag fick klippa och fästa efter varje färg.

Bärhandtagen har jag virkat fast när jag kom så långt upp på väskan. När jag var klar med virkningen fodrade jag väskan med ett svart lite grövre tyg samt satte fast en dragkedja i den. I dragkedjan har jag hängt ett fluffigt sammetshjärta i svart som jag köpt vid något tillfälle.

Jag blev inte 100% nöjd med resultatet, men ger det ändå godkänt. Väskan har tyvärr vridit sig lite när jag virkade den, men, jag har inget mer garn så att göra om den är uteslutet :-). Väskan är ca 25 cm hög, 28 cm lång och 10 cm bred så den är rejält rymlig och framför allt så är den helt unik! Det finns bara ett enda exemplar av den och det har jag gjort själv :-)!



/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar