söndag 30 december 2018

Pianobaren (Del 2)

Ibland tar tittskåpsbyggandet lång tid och en miljö växer sakta fram. För snart ett år sedan påbörjade jag ett tittskåp som jag kallar "Pianobaren". Ett tittskåp med två rum där tegelväggarna och en värmande brasa lägger grunden till miljön och känslan när man tittar in...

Under den tid som förflutit sedan arbetet påbörjades har det givetvis hänt en del. För den som vill friska upp minnet från byggstart, så klicka här så kan ni läsa del 1.


I det inre rummet har alla lister kommit på plats, fönsterfodren och fönstren är ditsatta och allt är målat och betsat klart.


I det yttre rummet har det hänt desto mer. Även här har alla lister kommit på plats och allt är betsat samt målat färdigt. Men här har det börjat hända lite mer med inredningen. Mot spegelväggen har baren börjat ta form. En rejäl hylla med plats för allt en bartender kan behöva har kommit på plats. Framför den står bardisken. Bardisken har dels en lägre nivå in mot bartendern så att han kan tillreda allt i bra arbetshöjd och en högre bardisk där kunderna kan hänga och ha trevligt. Över halva bardisken finns en liten takkupa som ramar in baren en aning. Takkupan döljer även förvaringen av glas som bartendern behöver ha nära till hands när kunderna strömmar till.
Alla dess möbler har jag byggt av träpinnar som jag köpt på Biltema en gång i tiden. Till en del smådetaljer som t.ex hyllbärare samt pelaren mellan bardisken och takkupan har jag använt avknipsade långa tändstickor. Lådorna på den bakre hyllan är bara fejk, de går alltså inte att öppna. Knopparna är små metallfärgade pärlor och fotstödet på bardisken är en bit metalltråd som jag satt fast med två små skruvöglor i bardisken. Allt trä är betsat i mörk ek.

 

Bakom takkupan döljer sig en förvaring för glas. Ni vet en sådan där där man kan hänga upp glasen snyggt i deras fot. Jag tillverkade denna förvaring enkelt av en bit grov ståltråd som jag böjde till och sedan limmade fast mellan två tunna lister.


Nu börjar det sakta men säkert att likna en bar i det yttre rummet. Mycket arbete återstår, men barägaren har visst redan börjat fylla på med glas och inredningsdetaljer. Vem vet, kanske är det hans sätt att lite försynt påpeka att arbetet nog bör gå lite snabbare...


Snart är 2018 slut och jag vill passa på att önska alla ett riktigt Gott Nytt År!

/Anngert

2 kommentarer: