lördag 29 december 2018

Renovering...

Bland de första tittskåpen som jag byggde för många år sedan, så länge sedan så att jag "bara" har gamla hederliga framkallade foton på den, var en åttakantig tomtestuga som jag sedan gav min mamma i julklapp. Nu i år när den som vanligt är framtagen över julen passade jag på att ta lite nya bilder på den samt göra en liten renovering av eldstaden i den...

Själva stugan är som sagt åttakantig. Varannan sidan är gjord av trä och varannan är av glas. Väggarna är byggda runt ett golv av några spillbitar laminatgolv och taket är helt enkelt gjort av wellpapp. Dörren är gjord av en bit plywood och i det lilla fönstret sitter det en riktig glasskiva. Självklart är dörren fastsatt med riktiga små gångjärn så att den går att öppna. Brevlådan som sitter bredvid dörren är gjord av papp och ihopmonterad med frystejp.


Det allra mesta som finns i tomtestugan har jag gjort själv av spillbitar av trä, tyg och papper. Julgranen är gjord av en flaskborste som jag klippt till och målat, gröten i de små tallrikarna är små pärlor blandade med vit färg och sedan har jag pudrat lite kanel ovanpå innan färgen torkade. Mattan har jag vävt av garn på min lilla dockvävstol och duken på bordet har jag broderat på frihand på en bit rött tyg. Den blåa kistan är gjord av glasspinnar, små träbitar och några remsor tunt läder. Blomkrukorna är korkar till små schampoflaskor och de gröna växterna som sitter i kommer från någon plastblomma som jag slaktat. Ljusstakarna som står på spisen är gjorda av delar av tryckknappar och ljusen i är av cernitlera. Själva spiskåpan har jag skurit till ur oasis och sedan målat och kanten på kåpan samt resten av spisen är gjort av trä. De stora dockorna som finns i tittskåpet har jag gjort av cernitlera och piprensare. Kläderna har jag sytt av spillbitar. De små är små dockor som jag inhandlat på någon marknad.





Det som i år fick sig en renovering var den öppna spisen. På bilden ovan har jag redan hunnit ta bort veden samt kitteln som stod i spisen från början, men som ni ser så var det en väldigt enkel öppen spis som jag gjort när jag byggde stugan. Nu för tiden finns det ju sådan här fantastiskt smidiga små värmeljus som går på batteri. Har man tur kan man även få tag på sådana som har en inbyggd sextimmarstimer. När jag ser sådana så hamstrar jag! Dels är det väldigt praktiskt att ha när man har katter och dels kan man använda dem till en massa pyssel. Dessutom slipper man ju att springa och tända/släcka dem hela tiden!
Så, jag har helt enkelt byggt en liten upphöjning av lite tjockare papp som får plats i den öppna spisen. Djupet och höjden på den är precis så att det får plats ett litet batteridrivet timerstyrt värmeljus under. Jag gjorde en liten skåra i ovandelen på modulen där lågan på ljuset sticker upp och sedan byggde jag upp eldstaden över lågan med samma ved som jag hade tidigare i den öppna spisen och satte dit kitteln över.



Sådär, bara att tända ljuset vid den tidpunkt då man vill att det ska tändas och sedan skjuta in modulen i den öppna spisen! Nu finns det en "brinnande" brasa i tittskåpet :-)


Lampan som hänger över bordet har jag köpt och den drivs av batterier som ligger utanför tomtestugan. Välkomna in och mys i stugvärmen hos tomtefamiljen!


/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar