onsdag 2 januari 2019

Lucia kommer en gång om året...

I vanlig ordning var jag en sann tidsoptimist när jag drog igång med mitt projekt. På internet hade jag sett söta små Luciatåg med batteridrivna värmeljus i händerna. Det skulle väl inte ta så lång tid att virka något liknande tänkte jag och funderade på hur jag ville att mitt Luciatåg skulle se ut. Kom fram till att jag nog ville att mitt skulle vara lite större än de jag sett på nätet och undrar om det inte skulle gå att få till en Luciakrona med lysande ljus?

Efter lite funderande visste jag precis hur jag skulle göra och material inhandlades. I vanlig ordning så har jag virkat det mesta i mitt favoritgarn "Tilda". Till håret har jag använt ett garn som heter "Home sweet home" från Svarta fåret och till det glittriga i silver och guld har jag använt ett silver garn som heter "Glittra" och ett guldgarn som heter "Nora Madeira". Till Luciakronan har jag även använt två nyanser av grönt från serien "Candy". Lite brodergarn till ögon och mun, en bit rött sidenband, ett batteridrivet värmeljus och en liten batteridriven ljusslinga med timerfunktion inhandlades också.

För att virka själva dockorna till mitt Luciatåg har jag utgått från samma beskrivning som jag virkade min "Hjälpreda" från. Henne kan ni läsa om här. Den beskrivningen gav mig proportionerna mellan huvud, kropp och armar. Däremot har jag ju gjort färgbyten på andra ställen än vad som anges i mönstret och jag har också på fri hand virkat till en liten krage till klänningen. Övriga detaljer i Luciatåget är sedan virkade på fri hand och jag får erkänna att jag har inte skrivit ner något mönster.

Däremot blev ju självklart inte mitt Luciatåg klart i tid. Dockorna är ca 25-30 cm höga och att virka dem med alla detaljerna tog betydligt längre tid än planerat. Men, nu så här på årets första självande dag blev jag så klar med de sista detaljerna. Och det sägs ju att Lucia återkommer årligen, så man kan ju också se det som att jag är klar i god tid innan årets Lucia :-). Så här blev i varje fall mitt Luciatåg och jag är väldigt nöjd med resultatet!


Luciakronan har jag virkat runt en stomme av piprensare. När jag sedan skulle virka ljusen till den så virkade jag dem som små rör i vilka jag har trätt upp en liten diod från ljusslingan jag köpt. Dioderna sitter på ståltråd så det var lätt att forma dem och trä upp dem i de virkade rören. Jag har fem ljus i min krona. Dioderna satt lite för tätt för att det skulle funka att använda fem dioder bara, utan det ligger även en diod nere i vid kransen mellan ljusen. Själva slingan var egentligen längre än tio dioder, men det funkade bra att bara knipsa av de dioder som inte behövdes. För att hålla slingan på plats längs kransen så har jag virat en bit rött sidenband runt kransen som avslutning. De virkade ljusen har jag sytt fast i kransen och lämnat en liten öppning precis där dioden sticks upp. på Så sätt kan jag byta ut slingan om den skulle gå sönder.


Till batteripaketet har jag virkat en liten påse som jag fäst på ryggen på lucian. Ljusslingan har en inbyggd sextimmarstimer, så om man tänder den vid lämplig tidpunkt då man vill att den ska tändas kommer den att lysa i sex timmar för att sedan slockna och vara släckt i 18 timmar innan den återigen tänds automatiskt. 


Garnet som jag använt till dockornas hår var verkligen perfekt för just det ändamålet. Garnet är ganska tjockt, men består av många små trådar som är tvinnade. Jag har sytt fast håret på huvudet på dockorna och sedan tvinnat upp det och "friserat" det till önskad frisyr.
Till stjärngossens stjärna har jag använt en liten träpinne från min andra hobby, att bygga miniatyrer. Virkade två små stjärnor i guldgarn, sydde ihop dem och stack upp pinnen mellan de bägge stjärnorna.


Sådär, bara att slå på ljusslingan och värmeljuset när mörkret faller och njuta av det söta Luciatåget. För självklart får det stå framme tills det är dags att plocka undan julen för den här gången :-).


/Anngert

1 kommentar:

  1. Vilket fint luciatåg du gjort, tack för du delar med dig av alla smarta saker du kommit på när du gjort det. :)

    SvaraRadera