lördag 7 maj 2016

Ny färgklick till köket

Min inredning går mycket i grått, vitt och svart. Men här och där smyger det sig in en färgklick. I köket är det just nu gröna toner som smyger sig in här och var och gör sommarens grönska ute sällskap. Har ett ganska långt kök och det är en bit att gå mellan handdukshängaren och spis/diskbänk. Det brukar resultera i att det blir en handduk hängande på något köksskåp ifall jag inte hängt ut någon på spishandtaget. Kom på att jag inte hade någon spishandduk som gick i grönt, så det måste ju åtgärdas! Hade sett en snygg och smidig lösning på hur man kan sy en handduk att hänga på spishandtaget på Pinterst som jag ville testa, alltså bara att sätta igång.

En handduk att använda hade jag redan så det som behövde inhandlas var ett brett band och ett matchande snöre. Handduken är en microfiberhandduk med prickar på i olika gröna nyanser. Bandet jag köpte blev ett vitt lite bredare bomullsband och snöret går i samma nyans som en av prickarna på handduken.


Bandet klippte jag av och fållade i ändarna i två bitar som är lika breda som handduken. Dessa sydda jag sedan fast på handduken enligt bilden nedan så att det blir en liten kanal bakom varje band.


Därefter knöt jag en knut i ena änden av snöret och drog igenom i ena kanalen. Rynkade ihop lite snyggt, sparade tillräckligt med snöre på bägge sidor så att det går att knyta med dem, gjorde en knut på snöret och klippte av det. Gjorde sedan likadant i andra kanalen.


När bägge snörena var på plats och jag fått lagom med rynkor på dem så valde jag att sy fast snöret i ändarna på kanalen så att de hålls på plats och rynkningen stannar kvar.


Sådär. Klart! Bara att lägga den runt handtaget på ungsluckan och knyta en liten rosett på varje sida :-).


Enkel att göra, alltid en handduk nära till hands och en läcker färgklick i köket!


/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar