fredag 31 juli 2015

Apoteket (Del 1)

Medans jag väntar på att vinflaskorna ska anlända till min miniatyrvinkällare är det lika bra att sätta igång med nästa projekt. Jag har haft en idé om att bygga ett gammalt apotek i skala 1:12 så det var bara att sätta igång. Precis som vanligt blir det en härlig mix av återvunnet, "skräp" och köpta miniatyrer.

Själva skåpet bygger jag denna gången av dels en hel trälåda som vi fått godis i på jobbet och dels delar från lock på gamla lådor som jag sparat. Den lilla lådan med träribborna på bilden nedan kommer att användas till inredningen i apoteket.


Med hjälp av delar från de båda lösa locken samt träpinnar från Biltema har djupet på den ursprungliga lådan dubblats för att jag ska få plats med den interiör som jag har tänkt.


Till golvet har jag använt fler trästickor från Biltema (praktiska de där trästickorna!). Jag har lagt dem lite omlott så att skarvarna inte ska bli på samma ställe och sedan har jag betsat det i en lite gråaktig ton. Hade inte "rätt" kulör hemma förstås men det var lätt ordnat genom att blanda i lite svart i den äggskalsfärgade betsen. Blev precis så som jag hade tänkt mig! Färgen på bilden nedan ljuger lite då den ser aningens ljusare ut än vad den är i verkligheten.


Den lilla asken med träribbor förvandlade jag till en hylla med flera hyllplan i och när limmet torkat betsade jag den i teakfärg. Det lilla skåpet med glashyllor till vänster i bild nedan har jag köpt för länge sedan och haft liggande hemma för framtida bruk. I dag kom den till användning! Även den var trären från början och har således betsats i samma färg som hyllan.


Men jag tror bestämt att vår apotekare har lite väl bråttom att flytta in. Han har redan börjat bära in grejer trots att det saknas både tapeter, affärsdisk och lampor...

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar