söndag 26 juli 2015

Ett par gamla jeans...

Spöregn ut. Tja, då får man pyssla inne och passa på att hugga tag i sådana där idéer som legat och grott lite i väntan på att tiden ska räcka till...

När jag var framme på stan för någon vecka sedan passerade jag ett skyltfönster med massa hantverk i. Där såg jag en superläcker väska gjord av ett par jeans. Givetvis ville jag försöka mig på att göra en egen i lite modifierad stil. Så i dag fick ett par urväxta (måste vara fukt i garderoben... ;-)) jeans sätta livet till när jag bestämde mig för att omsätta min idé i praktiken.

Materialet som behövdes var ett par jeans, lite tyg till insidan, en dragkedja samt om man vill ha någon övrig dekoration på väskan. Jag valde t.ex att sätta en stor säkerhetsnål i skärpet.


Jeansen kapades vid grenen och efter lite pysslande, testande av olika lösningar, ett litet krig med symaskinen samt en del blodvite pga alla knappnålar så var den klar:


Väskan har jeansen som yttertyg och är sedan fodrad inuti med det kattmönstrade tyget. Jag har även sytt i en dragkejda för det stora facket. Axelbanden har jeanstyg på ena sidan och kattyg på den andra. Jag valde att ha kattyget utåt så att det skulle sätta lite mer prägel på väskan.


I hällorna där man normalt har ett bälte så sydde jag ett specialbälte till väskan. Här gick det även åt en bit rött duschesstyg eftersom jag ville fånga upp det röda som finns i kattyget. Mitt fram knöt jag en enkel knut och fäste sedan de lösa ändarna i jeanstyget med en stor säkerhetsnål.

Förutom att de vanliga fickorna på jeansen fungerar som fack på väskans utsida så valde jag självklart att utnyttja gylfen i jeansen till att göra en liten extra ficka på väskan. Jag sydde fast en "påse" på insidan av väskan över öppningen innan jag stoppade i fodret på väskan och vips så hade man ett litet extra fack!


Blev så nöjd med resultatet! För visst är det så att en pysseltokig crazy cat lady ska ha en egentillverkad unik crazy cat lady hand bag ;-)!

/Anngert

1 kommentar:

  1. Skithäftigt!!
    Tror du valt fel yrke. Du skulle blivit designer. 😀😊

    SvaraRadera