söndag 10 maj 2015

Spaljéer

Till vänster (om man kommer inifrån...) utanför min ytterdörr har jag ett litet land där det växer ett par stora härliga ormbunkar och en klängväxt som i bakgrunden klängt på¨en liten nätspaljé. Den där stackars klängväxten försvinner nästan bakom ormbunkarna framåt sommaren när de står i sin fulla prakt. Jag har därför under våren funderat en aning på hur man skulle kunna lösa det problemet. Kom fram till att det fick bli att flytta klängväxten till ett annat litet land som jag har lite längre ut på framsidan. Men, jag ville ju fortfarande ha lite höjd på växtligheten vid ytterdörren, så på något sätt ville jag kunna sätta lite blommor i krukor där. Lösningen blev ett par nya spaljéer.

Så här såg det ut på min framsida och vid entrén förut:



Efter lite mätande och funderande så visst jag hur de skulle se ut. I fredags kväll blev det en tur till brädgården där jag fick hjälp av en kompis att hålla still reglarna medans jag sågade dem i rätt längd. Planen var sedan att jag skulle flytta växten och bygga spaljéerna idag. Kan meddela att det blev att springa mellan regnskurarna... Men, spöregn ute=bygga inne.



Den spaljén som skulle vara vid ytterdörren byggde jag av träreglar som jag fäste mellan två stolpar. Hur enkelt som helst. På dessa kan jag sedan sätta upp krokar och hänga upp lite blomkrukor. Vad gäller spaljén till klängväxten så återanvände jag metallnätet som jag haft tidigare. Jag byggde bara en ram att fästa det i, så måtten på den spaljén är anpassade efter nätets mått. För tillfället sitter dock nätet lite provisoriskt eftersom det visade sig att det gick dåligt att borra med min skruvdragare. Den var lite för klen.
Spaljéerna har jag sedan förankrat i marken med vanliga jordankare. Är riktigt nöjd med resultatet :-)!



Tja, gräsmattan behöver klippas och det ska givetvis dit mer blommor. Men det får bli en dag när det inte regnar ute...

/Anngert

1 kommentar: