torsdag 14 maj 2015

Lika fast olika

Fick för ett tag sedan en beställning på en rund kattbädd av en kompis så nu när jag har lite långledigt så passade jag på att sy den. Den skulle vara i svart jeanstyg på utsidan, vit microfleece på insidan och sedan något med stjärnor på till kudden. Alltså ett stopp vid tygbutiken under gårdagens shoppingrunda. Jag inhandlade där 1 m svart jeanstyg och 0,5 m grått tyg med vita stjärnor på. I en annan butik inhandlades även en styck vit microfleecefilt. Betydligt bättre pris på att klippa sönder en sådan pläd än att köpa på metervara :-).

Så idag blev det sömnad och jag började givetvis med att sy bädden som är beställd. Kudden med stjärnorna på är givetvis vändbar och på andra sidan är den helt vit. I mitten av kudden sitter en lite svart kattformad knapp.




Sedan hade jag ju lite tyg över förstås. Tanken slog mig att jag skulle se vad jag kunde få ut av det och efter lite funderande så kom jag fram till att jag kunde få ut två bäddar till om jag bara valde "rätt" modeller och storlek på dessa. Först klippte jag till en rund på det där nya sättet som jag lärt mig där bädden blir som en liten blomma. Denna bädden gjorde jag bara i jeanstyg och vit microfleece. Konstaterade att det var två tyg som jag tyckte att det var smidigt att sy denna typ av bädd i. Kan nog tänkas bli fler med andra ord...
Givetvis så går det att vända på denna om man hellre vill ha jeanstyget uppåt, men personligen tycker jag att det verkar mysigare för kissekatten att ta middagsluren på den mjuka och gosiga microfleecen.


Sen dammade jag av en gammal modell av bädd igen och klippte till tyg till en fyrkantig bädd med kanter i skumgummi. Yttertyg återigen i jeanstyg och innertyg i fleecen och i hörnen sydde jag dit lite grövre snören att knyta ihop den med. Denna modellen har även den en lös innerkudde och precis som i den runda bädden så är denna med stjärnmönsterat tyg på ena sidan och microfleece på andra. Samma typ av kattformad knapp har jag också använt.






Tre bäddar sydda i samma tyger. Så lika men ändå så olika :-).


Dessutom har jag faktiskt både lite jeanstyg och lite stjärnmönstrat tyg kvar...

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar