söndag 20 oktober 2024

En bädd, flera bäddar...

I helgen har symaskinen fått jobba på ordentligt och mitt lager av stuvbitar har minskats en aning. Jag har sytt kattbäddar. Mestadels av stuvbitar som blivit över när jag sytt annat eller sytt andra bäddar, men lite nyinköpt tyg gick det också åt. Stoppning och skum fick jag förstås inhandla samt knapparna som sitter i kuddarna.
Det blev en brokig skara bäddar, både till utseende och material. Samtliga kommer att skänkas till Billingebygdens kattklubbs prisrum på vårt Klubbmästerskap som vi ska ha i mitten av november.

Först ut ett par bäddar där lite nyinköpt tyg fick bli utsidan och på insidan stuvbitar av microfleece som blivit över när jag sytt andra bäddar. Den ena har mörkt blåa stjärnor på utsidan och härligt blå microfleece på insidan. Den andra har mörkt röda stjärnor på utsidan och gammalrosa microfleece på insidan. Vän av ordning kanske undrar om man verkligen kan kombinera rött och rosa. Ja, jag hade inte kombinerat chockrosa och knallrött, men den här kombon med riktigt mörkt rött och dov gammalrosa blev riktigt snyggt ihop! Kuddarna är förstås vändbara så man väljer själv (eller kanske väljer katten?) om man vill ha det mönstrade tyget upp eller det enfärgade.

Mönstrade sidan upp på kuddarna...

...och den enfärgade.

Sen blev det två bäddar där allt tyg är överblivna stuvbitar. Den ljusa har ett yttertyg aav det som blev över när jag sydde ett överdrag till mitt trimbord och den mörka har en utsida av det tyg som blev över när jag gjorde nya dynor till min rottingstol. Det är alltså två lite tjockare möbeltyger som jag använt mig av och att sy bäddar av dessa möbeltyger var en utmaning... Insidan är sydd av ett lite stretchigt sweater-tyg. Det som sitter på kanterna är bara gråmelerat medans det som är på kudden har svarta stjärnor i den mörka bädden och ljust rosa i den vita. Vändbara kuddar, så katten kan själv välja vilken sida den vill ha upp. 

Mönstrade sidan upp på kuddarna...

...och den enfärgade.

Nästa sydda bädd har en utsida i ett lite blankare paisleymönstrat svart tyg. Insidan microfleece i dovt gammalrosa ton. Allt tyg stuvbitar som blivit över från tidigare projekt.

Mönstrade sidan upp på kudden...

...och den enfärgade.

Den sista bädden som sytts i helgen är även den sydd av enbart stuvbitar. Den har ett gråbrunmönstrat bomullstyg på utsidan och mörkt grå microfleece på insidan. I det mörka fältet på utsidan löper en silverfärgad girlang av blad.

Mönstrade sidan upp på kudden...

...och den enfärgade.

Alla bäddarna är ca 40 cm i diameter och har en kant runt om som är ca 15 cm hög.

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar