fredag 1 september 2023

Projekt Lundby-renovering: Barnkammare och badrum

Dags att presentera renoveringen av de sista rummen i Lundbyskåpet och det är barnkammaren och badrummet samt även den lilla hallen på övervåningen. Barnkammaren är den som ligger längst till höger på övervåningen med takfönstret och badrummet, ja, intressant placering innanför hallen utan riktig dörr utan bara ett stort sirligt valv...

Men, vi börjar med barnkammaren. I original är barnkammaren en riktig 70-tals historia i orange och rödgula toner. Tyvärr väldigt långt ifrån vad jag tycker är fint och det passade egentligen inte jättebra med det möblemang som jag hade till detta rummet när jag lekte med det som barn. Några fula fläckar på väggarna gjorde också sitt till att jag valde att göra detta rummet helt annorlunda mot ursprunget. Här fick väggarna en söt tapet i blått med små vita hjärtan på. "Tapeten" är scrapbookingpapper som jag hittade i en lokal bokhandel. på golvet ligger en ny heltäckningsmatta i vitt. Ett lagom fluffigt bit tyg helt enkelt. Givetvis har jag kompletterat med golvlister i tunt trä som jag målat vita. Möblerna i rummet är samma som jag hade och lekte med när jag var liten.



Badrummet och den lilla hallen utanför var ganska bruna och trista i original och den träfärgade och gröna badrumsinredningen kändes lite väl mycket 70-tal för min smak. Här fick det bli ett grått trägolv av ett golvpapper som jag köpt från en miniatyrbutik på nätet. Väggarna i badrummet målade jag vita och i hallen tapetserade jag med likadan miniatyrtapet som jag hade till köket. För att få badrumsmöblerna att smälta in lite mer målade jag det trärena vitt. Förutom de möblerna som jag hade redan till skåpet så kompletterade jag med några små miniatyrer som jag köpt någon gång för länge sedan som funkade storleksmässigt (Lundby har inte samma skala som jag brukar jobba i, utan är mindre) och några små handdukar i tunn vit frotté.




Så, insidan klar. Nu återstår att fundera ut vad jag ska göra med utsidan...

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar