söndag 18 december 2022

Jul i dockskåpet! (Dockskåpet, del 11)

Trots att snickaren inte är helt färdig i salongen så bestämde sig dockskåpets invånare att de självklart måste inviga salongen med att fira jul där. Efter lite jobb var där möblerat, den fina julgransmattan på plats och julgranen klädd med röda kulor, glitter, ljus och en stor gyllene stjärna i toppen och över dörren in till biblioteket hänger en vacker bjällra i en grön girlang. Man kan nästan känna doften av pepparkakor, glögg och dopp i grytan!

Den vackra julgransmattan har jag köpt av en annan duktig miniatyrist för många år sedan. Granen däremot är ett hemmabygge och för att vara min första julgran som jag gör så är jag löjligt nöjd! stommen i granen är mörkgröna piprensare. När jag fått till granformen så har jag klätt granen med en del av en batteridriven ljusslinga, glitter i form av glittriga piprensare, julgranskulor gjorda av pärlor och tunn mässingstråd samt en toppstjärna gjord av ett par delar från en dekoration till adventsljusstakar. Julgransfoten är en ljushållare i metall som passade perfekt i en kork från en liten schampoflaska. De små tomtarna som fått flytta in är helt vanliga pyttesmå prydnadstomtar som jag har några stycken av.



Även en trappa ner har det julpyntats! Redan i hallen möts man av ett Höganäskrus fyllt med granris och flankerad av en söt tomte. Över dörren in till köket hänger en likadan girlang som över dörren till bibilioteket. Känns som att julmyset verkligen står för dörren!


Men, ojdå... Jag tror det är bäst att matte & husse skyndar sig upp till salongen och håller ett öga på granen! Det ser nämligen ut som att husets fyrbenta invånare fattat tycke för den granna juldekorationen...

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar