fredag 23 juli 2021

En sliten blomvagn

För ett antal år sedan köpte jag en jättesöt liten vagn att ställa blommor i ute. Tidens tand har gjort sitt, metallunderredet har börjat rosta och träbitarna i själva vagnen höll på att falla isär då spikarna trillat bort.


Men, jag tycker vagnen är jättesöt så att slänga den var inte ett alternativ. Så, det blev en titt i färgskåpet och där hade jag kvar av både den svarta färgen som man kan måla direkt på lätt rostig metall och en skvätt vitt som jag hade till bänken på altanen. Det fick duga.
Skruvade isär träinsatsen från metallunderredet och bytte ut/satte dit nya spikar för att hålla ihop det. Efter att ha tvättat rent allt med målartvätt valde jag att lägga lite spackel i de gamla spikhålen samt i ett par andra små ojämnheter som fanns för att få en finare yta.
Sedan målade jag metallunderredet med svart färg som blir sidenmatt när den torkat och träinsatsen med vit halvblank färg som är bruten lite mot grått. Det gamla träet sög ordentligt så det gick åt tre lager färg för att få en fin yta.


När allt hade torkat var det dags att skruva fast träinsatsen på metallunderredet igen. Självklart valde jag att byta ut de rostiga skruvarna mot nya sådana. Hade tur och pappa hade fyra stycken liggande hemma som blivit över vid något tillfälle som passade mitt projekt perfekt!


Sådär, den söta lilla blomvagnen är som ny och kommer att kunna hänga med ett tag till! Men innan det kommer att hamna några nya blommor i den så kommer jag att klä den invändigt med genomskinlig vaxduk som jag skjuter fast längs överkanten med häftpistol.


/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar