söndag 4 april 2021

Påskägg till de på fyra ben

Självklart ska även de små vännerna på fyra ben få påskägg när det är påsk! Idag bjuder jag på ett litet tips på hur man enkelt kan göra en aktivitetsleksak till sina katter samtidigt som man ger dem ett påskägg!

Jag köpte ett vanligt litet delbart påskägg, ett sådant som man kan köpa och lägga godis i och ge bort. Det jag köpte var av minsta sorten.


I äggets lock ritade jag sedan in och skar ut några små hål. Lagom stora för att en kattgodisbit av katternas favoritgodis ska kunna trilla ut genom hålet.


Sedan hällde jag i lite godisbitar i bottenhalvan av påskägget. Ser ut som att det är jättemycket godis på bilden, men tanken är ju dels att katten ska få jobba lite på att få tag i det och sedan så är det ju fyra stycken som kommer att dela på innehållet här hemma. Så det blir inte så mycket till var och en.


Sedan är det bara att sätta på locket på ägget. För att det inte ska trilla av när katten leker med det så tejpade jag runt delningskanten på ägget så att de bägge delarna sitter ordentligt ihop. Hann knappt klart med ägget innan den första nyfikna intressenten dök upp och började fundera på hur hon skulle få ut godiset...


När jag väl lade ner påskägget på golvet var husets mästare i att få ut godis ur aktivitetsleksaker raskt på plats och började jobba. Eftersom ägget är lite platt i toppen och botten så visade det sig att det krävdes både lite kraft och lite teknik för dem att få ut godiset och det höll dem sysselsatta en bra stund!


När ägget är tomt är det bara att spara det och ta fram det om ett litet tag igen, fylla det med nytt godis och låta leken börja om.

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar