söndag 14 februari 2021

Verkstaden & vedförrådet (Dockskåpet, del 3)

Man kan nästan höra yxan vina genom luften, landa på huggkubben och perfekt klyva den grova stammen till mer behändiga vedklampar. I ljuset från de skarpa ljusrören förbereds det inför kommande odlingssäsong och det finns gott om plats för lite finsnickeri eller kanske bara laga något som gått sönder...

Vi har förflyttat oss till andra änden av husets källare och här hittar vi vedförrådet och verkstaden. Det svarta stengolvet är genomgående i hela källaren, likaså de vita putsade väggarna och de vitmålade breda plankorna i taket. Kan meddela att det går åt en del äggkartong för att kunna lägga hela golvet...

I vrån bakom den lilla väggen förvaras veden. Den floas snyggt i rader ovanpå en gammal lastpall. Men innan den hamnar där ska den först sågas upp och klyvas. Sågbocken har jag gjort av tunna furulister och veden kommer från grenar som pappa klippt bort när han klippt träden i trädgården. Lampan som hänger med skenet riktat mot vedförvaringen är en gammal hållare till julgransljus som man satte i granen förr när man hade levande ljus i granen.


Men fy vad skräpigt det blir på golvet när herrn i huset står inne och sågar ved! Vilken tur att han har en så fin kvast att sopa upp skräpet med! 

Kvasten är gjord av en ekologisk tandborste och en bit av en blomsterpinne. Såg tandborstarna i en affär och mina miniatyrögon registrerade ju självklart direkt att själva borsthuvudet skulle bli en perfekt kvast! Att skaftet var av trä gjorde det hela ännu bättre. Bara att knipsa av och fila till rätt form och sedan limma fast ett skaft. Fick frissera borsten lite också då den var lite vågig på tandborsten.


På andra sidan av den lilla väggen finns allt som behövs för att förbereda för odling och skötsel av rabatter och trädgård. På väggen hänger redskapen snyggt och säkert och bredvid står ett planteringsbord med gott om utrymme för skötsel av växter. I skåpet på väggen trängs krukor med fröpåsar och verktyg.


Många av verktygen är köpta, men en del har jag gjort själv av t.ex metall från värmeljushållare och balsaträ. planteringsbordet och skåpet är köpt men hängaren på väggen har jag gjort av en tunn bit balsaträ och några pyttesmå spikar. Skottkärran, som ser ut som att den skulle behöva städas lite, har jag byggt av tunna träbitar, en bit ståltråd och ett litet hjul från en leksak som gått sönder. Fröpåsarna i byttan på bordet är bilder som jag skrivit ut från nätet, klippt ut och vikt ihop till små påsar. Krukorna är loppisfynd, korkar till div små flaskor eller ljushållare i trä.


I rummets högra del hittar vi snickarhörnan. Här hittar man alla tänkbara verktyg, målarfärg, penslar, spik & skruv. Möblerna är hemmabyggen av diverse tunna trälister. Stegen som står lutad mot väggen är däremot köpt.


På vägghyllorna trängs verktygen med målarburkar och burkar med skruv & spik. Målarburkarna är motstånd som jag knipsat bort från kasserad elektronik, målat i metallicfärg och försett med en etikett som jag skrivit ut från nätet. Skruvarna är just pyttesmå  skruvar som jag hittat i olika kasserade saker och sparat på mig. Spikarna är inköpta på någon miniatyrbutik eller avknipsade lite större spikar. Glasen som de ligger i är avsågade delar från olika plasthylsor.


För att kunna måla behöver man penslar. Jag tillverkade mina av några avknipsade tandpetare, metall från en värmeljushållare och lite päls från några skinnbitar som jag köpt på second hand.



På stegen hänger ett rejält förkläde i skinn så att den som snickrar eller målar kan skydda sina kläder mot slitage och färgstänk. Förklädet är klippt ur en gammal skinnhandske som jag shoppat för en billig peng på en loppis. Något annat som är bra att ha i en verkstad är en rejäl soptunna. I det här huset har man satsat på en riktigt rejäl historia i plåt...

Den slitna plåttunnan är gjord av en bit wellpapp, en liten plastkopp (botten inne i tunnan), några bitar papp och en del av en tryckknapp. Allt sedan målat i metallicfärg för att få den rätta looken!


Belysningen i verkstadsdelen ska likna ljusrör. Egentligen är det bara en liten låda som jag gjort av spegelpapper som jag dragit in tre dioder i från en ljusslinga.


På golvet ligger en härligt rejäl trasmatta så att Karo har något mjukt att ligga på när han är med husse nere i källaren. Vart mattan kommer ifrån kommer jag inte riktigt ihåg. Jag hade den i mitt dockskåp när jag var liten och lekte med den. Tror att jag vävt den på min lilla leksaksvävstol någon gång i tiden.

Men, jag tror bestämt att det är bäst att husse skyndar sig ner i källaren och kollar läget lite. Karo har visst vallat ihop husets kaniner och ser lite väl nöjd ut...


/Anngert

2 kommentarer: