söndag 21 februari 2021

Familjen Höna...

Nästa högtid som inträffar är enligt almanackan påsk. Så då är det bäst att börja påskpyssla lite så att man hinner klart i tid! När man har några stycken fyrbenta kompisar som kan ha lite svårt att hålla tassarna i styr så måste ju oftast smått påskpynt, ja alla dekorationer för den delen, placeras utom räckhåll för dem. Det kan bli lite tråkigt i längden att alltid behöva ställa undan allt. Men då får man hitta andra lösningar!

Förra året fick jag ett påskägg i genomskinlig plast. Godiset är förstås slut sedan länge, men då ägget var lite platt i "botten" och därmed låg väldigt stadigt på bordet så rengjordes det och sparades. Det var en sådan där grej som mina miniatyrögon såg användningsområden för inför kommande påskar. Så nu har vi omsatt en idé i praktiken och i ägget har familjen höna fått flytta in!

Det jag utgick från var alltså det tomma godisägget och en liten påskfamilj med fjädrar.



Jag ville ha upp botten en bit för att få lite större yta att jobba på, så jag använde ena halvan av ägget som mall och klippte till en botten i papp som var ca 1 cm mindre än mitten på ägget.


Sedan täckte jag hela den nya botten med lim och strödde på sånt där gräs som man har till modelljärnvägsbyggen. När allt torkat skakade jag bort överflödet och fäste botten i nedre delen av ägget. Botten ligger i och för sig hyfsat stadigt som den är i ägget, men jag gav den lite extra stöd i mitten mha en genomskinlig plastkork i lagom höjd. Plastkorken doldes sedan av de fjädrar som jag fyllde bottendelen med innan jag lade dit min botten.
Grunden klar, bara att börja dekorera. Det blev en enkel dekor av små blommor från slaktade ljusmanschetter, några träfjädrar som jag köpt i en blomsterhandel, en liten trävas (loppisfynd) med påskfjädrar i samt ett gyllene vattenfat (loppisfynd).


När limmet torkat och dekorationerna satt ordentligt fast kunde så familjen höna med sina små flytta in. Då de var aningen ostabila så bestämde jag mig för att fästa även dem med lim så att hela installationen skulle bli stabil och klara av att flyttas och stuvas undan tillsammans med allt annat påskpynt utan att allt skulle välta.



Till sist var det bara att sätta på överdelen av ägget och nu har jag en liten påskinstallation som kan stå på ett bord eller bänk utan att jag behöver vara orolig för att det ska bli kattleksak av tuppen och hönan eller att de skulle råka svälja en pytteliten kyckling...

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar