söndag 7 april 2019

Familjen Höna...

För en gångs skull så är jag klar i tid med mitt pyssel. I och för sig så är ju påsken en årligt återkommande högtid, men om planen är att pyssla till den påsk som ligger närmast i tid, dvs i år så är det ju trevligt om det blir klart tills dess också :-).

Såg en bild på en så härlig virkad höna i en grupp på Facebook och blev sugen på att virka en själv. Letade runt lite och hittade det här härliga mönstret: Virkad höna.

Garn inhandlades och projektet påbörjades. I vanlig ordning så har jag virkat i mitt favoritgarn "Tilda". Visade sig att det var ett mönster som var lätt att följa och även lätt att variera. Så tanken på en hel liten påsk-familj växte fram. Hönan virkade jag exakt enligt mönstret. Tuppen har jag ökat på några varv på kroppen på ett par olika ställen i mönstret, gjort kammen aningen större samt på fri hand virkat det röda hänget under näbben. När jag skulle virka kycklingen uteslöt jag kammen helt, kortade av kroppen till lagom höjd och anpassade botten för att passa den mindre omkretsen. På kycklingen gjorde jag även benen lite kortare.
För att de ska sitta stadigt på rumpan så har jag lagt några små glasstenar i botten på dem när jag stoppade dem.

Så, nu är det bara att vänta in påsken med familjen Höna :-)


/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar