lördag 24 mars 2018

Nyckelgömmor

Såg en bild på så söta nyckelgömmor på nätet i form av mulliga runda katter. Tänkte självklart att sådana borde jag kunna göra själv...

Sagt och gjort. Fast givetvis kör jag dem i min egen stil! Skissade upp formen på frihand på ett papper och klippte ut för att ha som mall. Jag ville ha olika tyg på in och utsidan på min nyckelgömma så jag klippte sedan ut två stycken katter i innertyget och två i yttertyget. Innertyget är ett lite kraftigare tyg i fuskmocka och yttertyget ett diskret mönstrat bomullstyg.

På innertyget pressade jag fast vliseline för att få lite stabilitet. Sedan sydde jag ihop dem två och två räta mot räta. Lämnade ett litet hål för att kunna vända dem och vände dem så att rätan kom ut och sydde ihop öppningen för hand.

Till nyckelringen och karbinhaken, vilka jag hade bägge i min "spara bra att ha-låda", sydde jag ett litet band av samma tyg som yttertyget som vikt på mitten var lika långt som katten var hög. I ena änden satte jag fast karbinhaken och i den andra en nyckelring.

Innan jag sedan sydde ihop de bägge katterna så passade jag på att dekorer den ena lite. Den fick nos och ögon av små pärlor, påsydda morrhår och en liten dekorationstass i form av en knapp.

Sydde ihop dem gjord jag sedan för hand. jag har lämnat öppet i botten och mellan öronen.I botten stack jag sedan in bandet med nyckelringen och drog ut karbinhaken mellan öronen.

Så, nu är det bara att haka på nycklarna och dra in dem i katten!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar