tisdag 19 augusti 2014

Från skiss till färdigt hus...

I våras när kattskaran utökades med Lakritz så tyckte jag att det behövdes ytterligare en kattlåda. Så, jag inhandlade en helt vanlig rektangulär kattlåda och placerade i stora badrummet. Den visade sig raskt bli den stora favoriten med konsekvensen att badrummet förvandlades till sandstrand. Tanken på att bygga ett kattlådehus föddes och på semestern började jag skissa på idéen, tog hjälp av pappa för det praktiska jobbet och huset började ta form...

Det började med en skiss och lite räknande på material...

Efter en tur till byggvaruhandeln satte vi igång. En masonitskiva blev botten och på den byggde vi en ram av 45x45 mm regel.

Hörstolparna skruvade vi fast genom botten och i överkant monterade vi ihop dem med små vinkeljärn.

Allt mättes in så att det var vinkelrätt och sedan var det bara att börja sätta panel...

På framsidan gjorde vi en öppning så att de fyrbenta kan komma in...

...och ett fönster för att få in lite mer ljus.

Alla kanter är sedan täckta med hörnlist.

Nästa del var att göra ett tak. Det är gjort av samma panel som sidorna på huset och hålls ihop av några reglar på undersidan.

Locket monterades fast på lådan med två gångjärn.

Allt jobb hitintills gjorde vi hemma i mina föräldrars källare. Men därefter forslades huset hem till mig. Där slipade jag ner ojämnheter, spacklade över skruvskallarna och andra hål samt målade den vit. Ett lager grundfärg och två slutstrykningar.

Inuti klippte jag till en bit våtrumsmatta som jag hade en stuvbit av och lade på golvet. Blir enklare att sopa upp sanden som kommer utanför lådan då :-).

Fönstret skulle givetvis få en ruta också. Jag hade en plexiglasskiva som jag tänkt använda och således anpassat fönstrets storlek till. Jag klädde in den med självhäftande plast så att den ser frostad ut. Valde att låta plasten sticka ut en bit runt om glasskivan så att jag enkelt kunde fästa den på insidan av lådan med häftpistolen. Detta eftersom jag inte ville ta upp massa plats inne i lådan med lister samt enkelt kunna byta ut plasten om den blir repig. Tänkte på ifall de fyrbenta krafsar på andra ställen än i sanden...


Dåså, bara att ställa i kattlådan och fylla upp med sand!

Kattlådehuset väger en del så jag kan rekommendera att ställa det på plats innan man ställer i kattlådan. Kan även rekommendera att använda rejäla möbeltassar för att undvika repor i golvet.
På bilden nedan står mitt hus där det ska stå i badrummet.

 Ovanpå mitt hus har jag sytt en dyna i sådan där vaxduk som känns som tyg. Det tål ju en del vattenstänk. Kattlådehuset är nämligen tillräckligt stabilt för en vuxen att sitta på, så det fyller två funktioner i mitt badrum!

Tänkte även bjuda på en bildsekvens som är allt annat än skarp. Men det är allt som oftast så det ser ut hemma hos mig när jag försöker att göra något. Hjälpen (?) är aldrig långt borta...






Och för de som undrar, kattlådan är lika populär som innan den blev inbyggd men med mycket mindre sand på golvet tack vare att katterna får göra en 90-graders sväng innan de kliver i lådan. Kan meddela att Prinz var först ut med att provköra...


/Anngert

2 kommentarer:

  1. Bra jobbat som vanlig. Och bra med beskrivning :) Har också haft tanke på att fixa ett toahus till mina men det blev aldrig av. Men nu kliar det i fingrarna igen. Fast det blir väl kanske inte av nu när vi bor i Spanien för är det något som är dyrt här så är det virke.

    SvaraRadera
  2. Så praktiskt! En jättebra idé!
    Och snyggt blev det också. :-)

    SvaraRadera