måndag 19 maj 2014

En härlig utställningshelg!

Helgen som gått har klubben som jag är medlem i haft utställning. Blev en kanontrevlig helg med massa härliga människor att "snacka katt" med! På lördagen var det dags för Lakritz andra utställning i livet och det roliga med att ställa ut ett ungdjur är ju att man vet inte riktigt vad de olika domarna tycker och tänker om just den katten. När man har ställt en katt ganska många gånger så har man oftast en ganska klar bild över den kattens fel och brister men med en ny katt är det spännande att se vad man får för bedömning.

Precis som på hans första utställning så tyckte han att det var jätteläskigt när han kom dit. Men efter att jag burit runt på honom lite och han fått slappa i buren en stund så bestämde han sig för att: "nej det här är nog inte så farligt." Han lugnade snabbt ner sig, blev lite nyfiken när man pratade med honom i buren, började leka lite när man lekte med honom och han högg till och med in på torrfodret i skålen. Kändes härligt! Vad blev det då för resultat? Ja, jag kan säga att jag är mer än nöjd med lillkillens resultat i lördags. Till min stora glädje tog han både Ex1, Best i Variant och blev sedan nominerad till panelen!!


Efter lite diskussion med mig själv hade jag även anmält Puzz till utställningen. Kompiz fick denna gången stanna hemma så att Prinz slapp vara själv hela dagen. Puzz ställde jag dock bara som senior då jag inte ville ha för många bedömningar att hålla koll på utan kunna fokusera på Lakritz då allt är så nytt för honom. Puzz fick en bra bedömning i seniorklassen men det var tuff konkurrens och hon slutade tre bland honorna. Lite roligt att både ettan, tvåan och trean fick en liten kokard :-).
Försökte mig på att ta ett kort på henne, men det är ju i vanlig ordning lättare sagt än gjort då hon bara ska gosa med allt...


På plats på utställningen fanns även mina föräldrars katt Truls. En go nallebjörn som tar utställningar med ro men av minen på kortet jag tog så tycker han nog att jag störde honom i hans skönhetssömn ;-). Han fick bra bedömning i grundbedömningen men gick inte vidare. Även han tävlade som senior och där blev han tvåa bland hanarna.


Nu ser jag med spänning fram mot nästa utställning för Lakritz. Han är ju i en ålder då han växer så det knakar på alla håll och kanter och man vet ju inte riktigt vad statusen är vid nästa utställning :-).

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar