söndag 13 mars 2011

Mitt första tittskåp

Den lilla världen har alltid fachinerat mig och att bygga tittskåp är något som jag har hållt på med ganska länge. Det är roligt att se tillbaka på det man gjorde när man tog de första trevande stegen på sina första projekt och jämföra med hur mycket man har utvecklats genom åren.

Mitt allra första tittskåp var inte speciellt avancerat. Inspiration och idéer hade jag gott om. När jag hittade en gammal trälåda som var precis lagom stor i mina föräldrars källare så visste jag precis vad den skulle användas till. Det blev en liten godis- & fruktbutik!


Själva lådan har jag klätt in med plywood och lister som jag har målat för att få det att se ut som ett litet hus. Listerna hjälper också till att hålla glasskivan som sitter framtill på plats.

När jag gjorde detta första tittskåp så hade jag dålig koll på var jag kunde hitta material i rätt dimensioner och därför gick min kreativitet på högvarv för att komma på hur jag skulle få till alla grejor. Den stora hyllan i mitten är tillverkad av tjock papp och frystejp! Burkarna som står i hyllan är delar av små ljushållare i trä och metall och en del har detaljer av pärlor.



Den gula burken märkt med "choklad" kommer jag ihåg att jag fått hos tandläkaren med en tand i när jag var liten och hade dragit ut en hos tandläkaren. Här kom den till nytta :). Alla godisbitar och frukter har jag tillverkat av cernitlera och de små säckarna är sydda av vanligt vitt bomullstyg. Tapeten på väggen är också gjord av tyg.
Några saker har jag förstås köpt, t.ex. kassapparaten & vågen. Men min ambition med mina tittskåp har alltid varit och är att jag ska göra så mycket som möjligt själv. Att testa nya saker är spännande och där man minst anar det så kan man hitta något i sin omgivning som kan användas till något helt annat i den lilla skalan.

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar