torsdag 26 september 2024

Mormorsrutor

För ett litet tag sedan fick jag frågan av en kompis om jag hade koll på hur man virkade mormorsrutor. Jag kunde bara konstatera att jag hade dålig koll på vad det var och nyfiken som jag var satte jag mig självklart genast och sökte lite på nätet. Konstaterade snabbt att det fanns många varianter som kallades för mormorsruta men jag bestämde mig för att testa den absolut enklaste och vanligaste. Visade sig vara busenkelt att virka och jag konstaterade att jag nog virkat någon variant av denna ruta någon gång tidigare i livet utan att ha koll på vad den kallades för.

Nu satte jag ju självklart inte igång något jätteprojekt, utan jag virkade i tunt garn där resultatet skulle kunna passa i mitt dockskåp. Så, det blev fyra små mormorsrutor i gammalrosa som jag sedan virkade ihop med gräddvitt garn som jag också använde till att på fri hand virka en liten uddkant runt. I varje hörn gjorde jag en lite tofs av det rosa garnet. Perfekt som en liten filt i dockskåpet!


/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar