söndag 8 september 2024

Från vitt fluff till svart med lyxig känsla

I mitt kök står en rottingstol som jag fyndade på second hand för x antal år sedan. Först stod den något år på altanen, sedan blev den ommålad i matt svart och dynorna fick nya överdrag av en mjuk vit pläd och fick flytta in i köket. Åren har gått, den svarta färgen på själva stolen började bli lite sliten och dynorna började se ganska sunkiga ut. Dags för en uppfräschning!

Vi börjar med ett par "före-bilder":


Jag började med att ge själva stolen en omgång med ny svart matt färg. Det gick snabbt och smidigt med svart matt sprayfärg. Gäller att passa på en dag när det inte blåser så mycket ute bara. Det är ju på möbeln man vill ha färgen och inte på gräsmattan och omgivningen...

Sedan gav jag mig i kast med dynorna. Eller, de gamla dynorna ansåg jag hade gjort sitt så de kasserades helt. Det enda jag använde dem till var som mall när jag skar till nya dynor av en gammal madrass som mina föräldrar hade stående hemma i källaren just ifall det skulle behövas till typ något sådant här.

Tyget som jag köpt för att klä dynorna med är ett svart lite grövre möbeltyg som känns som mocca när man tar i det. Så med nya dynor utskurna och tyg tillklippt var det bara att sätta igång. Som avslutning och pricken över i har jag satt fast fyra mässingsfärgade knappar i sitsen och fyra i ryggen. Här gällde det att mäta noga så att de hamnade på rätt plats så jag mätte och markerade ut med knappnålar var knapparna skulle sitta innan jag började fästa dem genom att dra en stark tråd rakt genom hela dynan och fästa i en vanlig svart knapp på baksidan.

Så, dynorna klara och så även uppfräschningen av korgstolen. Tänk vad lite ny färg och ett par nya dynor kan göra för helhetsintrycket! Nu får den hänga med ett tag till.


/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar