onsdag 11 september 2024

Från kantstött till elegant

Dags för ytterligare ett gammalt loppisfynd att få en make over. Den här gången en liten kista på ben som under många år har fungerat som sidobord i mitt vardagsrum. När jag fyndade den på loppis för x antal år sedan, vi pratar typ 20 år sedan, så var själva kistan målad i någon konstig färg som jag valde att ta bort och bara måla beslagen i svart. Sedan har den fått vara så, då jag inte riktigt haft någon bra idé om vad jag vill göra med den. Ytan på kistan har hela tiden sett ganska kantstött och repig ut men som så mycket annat så tänker man inte så mycket på det efter ett tag då den ändå fyllt sin funktion för förvaring och blombord.


De senaste två åren har en del svarta möbler flyttat in i mitt vardagsrum och nyligen slog det mig att den där kistan borde jag göra iordning så att den matchar resten av inredningen bättre. Jag bestämde mig med andra ord för att måla den i matt svart.

Men att måla den som den var rakt upp och ner hade ju inte gjort någon glad, utan här var det underarbete som behövde göras innan jag kunde börja måla. Så, spackla, slipa, spackla och slipa i några omgångar var det som gällde innan det var dags att lägga på första lagret färg. Och om någon undrar så var de små stjälpredorna aldrig långt borta...

Matt svart är inte direkt någon förlåtande färg att måla med. Allt syns. Så när första lagret färg var målat var det bara att plocka fram spackel och sandpapper igen...

Några lager med färg senare och även högblank lack på alla beslagen så är jag supernöjd med resultatet! Visst finns det fortfarande små skavanker som syns genom det målade, men det är trots allt en möbel med många år på nacken, så helt perfekt behöver det inte vara så länge som jag är nöjd och nu kommer den förhoppningsvis hänga med många år till.



/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar