tisdag 7 november 2023

Kattungepaket

En av de som var med i helgen på scrapträffen i Skåne har just nu en kull Brittiska korthårskatter hemma hos sig. Tre bedårande söta små nallebjörnar. Jag överraskade henne med att ha gjort en liten flyttpåse till varje kattunge. Idén till innehållet fick jag när jag sprang på superfina tyger i ett par olika tygbutiker och ville sy något av dem.

Det första tyget som jag sprang på var ett jättefint lapptäcksmönstrat tyg i varma beige/bruna toner. Då fick jag idén att sy en liten påse till varje kattunge som man kan förvara kam, borste osv i. Påsarna har en CD-skiva insydd i botten för att stå stadigt och är ca 25-26 cm höga. Jag fodrade den till honan i kullen med rosa och de till hanarna med blått. Som dekoration sydde jag fast en liten nalle i en tassformad knapp på varje påse.

I varje påse stoppade jag en liten kattmyntamus samt ett kort med information om hur man borstar tänderna på sin katt och en liten tandborste. Hade givetvis inga lämpliga kort till tandvårdsinfon, så det blev fram med scrapgrejerna och pyssla ihop tre snabba kort som passade för ändamålet.


Nästa tyg som jag sprang på var ett fantastiskt gulligt microfleecetyg med hjärtan på vit botten. Färgen på hjärtanen gick i ungefär samma färgskala som tyget till påsarna. Så, vad kan man sy av det? Jo, en lien filt till varje kattunge förstås! Tyget låg på metervara med en bredd på ungefär 1,5 m. Så jag köpte en och en halv meter och delade sedan det på fyra lika stora delar. Använde tre av dem till kattungarnas filtar och sparade en för framtida bruk. Fodrade filtarna med vanligt bomullstyg, samma som jag haft till insidan av påsarna. Blått till killarna och rosa till tjejen. Så, nu var det lilla kattungekitet klart!


Bortsett från den där detaljen att jag inte hade några tags att sätta på filtarna. Bara fram med scrapgrejerna igen och svänga ihop tre passande tags.


Rullade ihop filtarna och knöt ett sidenband runt varje rulle. Vek ner lite av ena hörnet och fäste min tag där med en liten säkerhetsnål.


Mottagaren blev glatt överraskad kan jag meddela :-). Alltid lika roligt att göra någon annan glad!

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar