lördag 22 januari 2022

Det sprakar i kakelugnen... (Dockskåpet, del 8)

Nu tycker jag att vi öppnar de vackra pardörrarna och kikar in i nästa rum! Innanför dörrarna kan man ana ett rum med stil och elegans och ända ut i hallen känner vi värmen som kommer inifrån rummet...

Välkomna in i matsalen! Matsalen går i gröna mjuka toner. Ljuset strålar från kristallkronan över det fina matsalsbordet och värmen från den sprakande kakelugnen sprider sig i rummet. Lugnet lägger sig och man vill bara slå sig ner på någon av de mjukt klädda stolarna runt bordet och äta en god middag...

Golvet i matsalen är ett härligt mörkbetsat parkettgolv i fiskbensmönster. Jag har gjort det av tunna trälister som jag klippt i lagom längd och sedan pusslat ihop så att mönstret stämmer över hela golvet. Tyvärr lyckades jag inte få tag i tillräckligt många lister som var 3 mm tjocka för att det skulle räcka till hela golvet utan en liten del av golvet fick jag lägga med 4 mm tjocka lister.


Så när mönstret var klart var det slipa som stod på agendan. Slipa, slipa och sedan slipa lite till tills hela golvet var jämnt och slätt...


Sedan har jag betsat det i en lite mörkare brun nyans och avslutat med en blank fernissa för att få rätt look på golvet.


På matsalsgolvet under bordet ligger det sedan en stor mjuk läcker matta. En matta som jag har broderat på fri hand med små halva korsstygn på en fin väv.


Framför fönstret hänger det tunga sammetsgardiner och den strikta kornischen ger rummet elegans. Gardinerna är en liten stuvbit av grön sammet som jag köpte i den lokala tygbutiken för en tia. Jag klippte till två lagom stora länger för att passa mitt fönster. För att få dem att hänga snyggt så nålade jag upp dem så som jag ville att de skulle hänga på en plan kudde som jag klätt med plastfolie. När jag fått till formen som jag ville ha med nålarna så fixerade jag tyget så mha hårspray. När det torkat var det bara att ta loss nålarna och hänga upp gardinerna!



På väggen bredvid fönstret hänger en fin prydnadstallrik. Den har jag hittat på en loppis någon gång i tiden för några kronor och nu passade den perfekt här!


Bord och stolar har jag gjort av tunna trälister, medans den stora skänken längst bort i rummet har jag inhandlat i någon miniatyrbutik för länge sedan. Kristallkronan som hänger i taket har jag gjort av metalltråd som man använder till smycken, pärlor, en bit tunn mässingsplåt och en liten detalj från något kasserat smycke. Ljuskällan är en bit av en batteridriven ljusslinga som kommer in genom taket där lampan hänger.



I bortre vänstra hörnet står en vacker kakelugn och sprider härlig värme i rummet. Ja, i detta fallet kommer ljuset från den fejkade brasan från ett batteridrivet värmeljus och själva kakelugnen har en stomme av ett papprör och lite wellpapp. Jag skar till röret i lagom längd för att passa takhöjden i rummet. För att få den lite bredare i nederkant så virade jag några varv runt pappröret med wellpapp. Mellan varje varv limmade jag med vanligt trälim för att få en stabil konstruktion. När limmet var torrt började jobbet med att få det att likna en kakelugn. Jag började med att skära ut en öppning för själva brasan i den nedre delen av kakelugnen. För att sedan få till en rund mjuk form som gick att ytbehandla så har jag spacklat hela konstruktionen i flera tunna lager och slipat ytan jämn mellan varje lager. Många lager spackel och några lager vit färg senare så var jag nöjd. Kakelplattorna har jag markerat lätt med en blyertspenna innan jag lackade hela kakelugnen med klarlack. Dörrarna har jag klippt till av tunn mässingsplåt, samma som jag använt till gnistskyddet som kakelugnen står på. Gångjärnen till dörrarna är helt enkelt lite plåt som jag rullat och hängt upp på tunn metalltråd som jag böjt till och enkelt fäst genom att sticka in dem i kakelugnen. Insidan av kakelugnen har jag målat svart och som avslutning längst upp mot taket sitter det en tunn liten spets runt hela.


 
De flesta av smågrejerna som finns i rummet är sådant som jag köpt för länge sedan antingen på olika loppisar när jag sprungit på något jag gillar eller i olika miniatyrbutiker. Duken på skänken längst bort i rummet och duken på bordet har jag virkat av tunt garn och de röda små äpplena i den blåa skålen på bordet har jag gjort av cernitlera.


Hm... På tal om äpplen... Tror bestämt att de ligger lite risigt till! Tiger och valpen har smitit in i matsalen och busar för fullt!! Ojojoj... Hur ska det här sluta!?


Källarvåningen och bottenvåningen är nu "ihopkopplade" och man får känslan av att ett litet hus håller på att växa fram. Så vad tycker ni, ska vi börja smyga oss upp för trappen i hallen och se vad vi hittar på nästa våning?


När mörkret sänker sig lyser det inbjudande i alla rum. Visst skulle man ibland vilja bli liten som teskedsgumman och kunna kliva in i minivärlden, det ser ju så mysigt ut! 


Men nu lämnar vi dockskåpet för den här gången. Nästa gång vi ses så gör vi det på nästa våningsplan...

/Anngert

4 kommentarer: