fredag 28 januari 2022

Dags för hallbyrån

Ett problem när man har renoverat en möbel är att blicken har en förmåga att se fler möbler som behöver fixas till. Hallbyrån t.ex. Här snackar vi en möbel som hängt med länge. Pappa gjorde en bokhylla till mig när jag var liten. En stor bokhylla som både rymde skrivplats, förvaring, lekutrymme, böcker och lite prydnadssaker. När jag blev lite äldre och möblerade om lite så hamna den i källaren ett tag för att sedan när jag flyttade hemifrån få följa med och få andra användningsområden. Den delen av den bokhyllan som var bland annat en byrå med åtta lådor i. Den fick efter en ommålning bli hallbyrå tillsammans med en del av den långa bordsskivan som jag då la klinkers på. Efter ytterligare några år och ännu en flytt bytte byrån färg en gång till och blev nu vi medans klinkern på skivan målades svart.

Nu var det hög tid igen att fräscha upp den en aning. Sockeln hade fått rejält med stryk av dammsugaren genom åren och färgen hade milt uttryckt börja ge med sig på klinkern. Så här såg den ut innan jag gav mg på den nu:


Syns inte så bra på den bilden hur sliten skivan var, men den såg ut här. Heltäckande duk var en nödvändighet kan man säga!


Det där med att måla om saker när man inte kan stänga in dem i ett rum dit de små på fyra ben inte får komma är en liten utmaning kan man säga. Hann bara ta bort en låda så var där stjälpredor på plats i plural...



Nåväl, livet är fullt av små utmaningar, bara att sätta igång alltså. Tog ur alla lådor, skruvade bort alla beslag, slipade lätt och tvättade med målartvätt. Sedan dags att börja måla. Eftersom jag blivit väldigt förtjust i den sidenmatta svarta färgen som jag målade min spegelbyrå i bestämde jag mig för att använda samma färg på denna byrån. Hade en del kvar i burken och tänkte att jag målar så långt det räcker. Det var inga som helst problem med mängden. Det räckte och blev över efter tre strykningar med en fin roller. Som tur var är detta en färg som blir yttorr väldigt snabbt och inga kattassar eller pälsar hann bli svarta under tiden.
När allt var torrt kunde jag montera tillbaka beslagen och sätta i lådorna igen. Sedan var det bara skivan kvar.


Skivan som ligger på fick lite annan behandling. Jag slipade bort så mycket som möjligt av färgen från klinkern. Sedan tvättade jag med målartvätt innan jag började med att lägga på ett lager häftgrund. När den hade torkat målade jag sedan hela skivan två gånger med samma sidenmatta svarta som jag hade till resten av byrån.  Som avslutning har jag med en liten fin roller målat "toppen" av klinkern med en halvblank svart färg för att framhäva klinkerplattorna.


Så, nu behöver man verkligen inte ha heltäckande duk på den längre. Nu funkar det fantastiskt bra med en läcker virkad löpare!

Jag är så nöjd med resultatet, hallen har fått en annan karaktär och byrån får hänga med i ytterligare ett antal år!

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar