torsdag 27 januari 2022

Dags för lite uppfräschning...

För ungefär sju och ett halvt år sedan fyndade jag ett underbart stort köksbord med sex stolar till på loppis. Bordet var i trist furu med hemska klädda sitsar. Jag målade raskt om det till vitt och klädde om sitsarna med svart fuskläder. Bordet, som är 1,8 m långt och 90 cm brett, är perfekt både till att använda som matbord förstås men även till olika pyssel då det finns gott om yta att breda ut sig på. Den målade ytan har hållit bra, men nu i höstas började det bli lite för skavt för min smak och jag började fundera på att det kanske var dags att göra något åt det. Såg en bild på internet hur någon renoverat ett bord mha golvskivor och fick en idé hur jag ville göra. Nu efter jul när allt julpynt var nedplockat satte jag igång. Så här såg bordet ut innan:


I vanlig ordning började jag med en tur till lokala färghandeln. Jag hade bestämt att stolarna och bordets underrede skulle fortsätta vara vitt. Men, då jag även har en skänk i köket som är vit så ville jag ha samma nyans på köksmöblerna. Jag tog alltså med en låda från skänken till färgbutiken och de kunde då läsa av vilken den vita nyansen var och blanda till samma. Med mig hem från butiken fick jag också ett par provbitar av klickgolv som jag tänkte ha som bordskiva. Jag ville ha en mörk skiva och eftersom olika nyanser ser olika ut i olika ljus så lånade jag hem prover för att se hur det såg ut hemma hos mig. När jag bestämt mig så åkte jag tillbaka till butiken med proverna och beställde det som jag ville ha. Får väl konstatera att jag hade lite tur, för en förpackning räckte precis till min bordsskiva!

I väntan på att golvet skulle komma hem så målade jag allt det vita. Sitsarna skruvades loss från stolarna. Därefter sandpapprade jag den målade ytan på stolarna och tvättade med målartvätt innan jag målade dem vita. Och jodå, jag fick hjälp hela tiden av den lilla stjälpredan...


Efter ungefär en vecka får jag ett sms om att mitt golv har kommit. Perfekt tajming, jag hade precis hunnit måla klart både stolar och bordsunderrede! Golvet jag bestämt mig för att använda var ett klickgolv i en nyans som kallas "sotad ek". En grå/svart nyans som jag tycker passar perfekt i mitt kök. 


Jag har aldrig i mitt liv lagt ett klickgolv, men det visade sig vara busenkelt och bordsskivan växte fram i en rasande fart! I färgaffären fick jag tips om att fästa skivan med dubbelhäftande mattejp istället för att limma och det blev väldigt bra resultat. Det fäste och låg stadigt still direkt och det var enkelt att få det rakt och fint.


Runt kanten på bordet har jag sedan satt en list som avslutning på bordsskivan. Listen är en foglist och är så pass bred att den döljer både kanten på den gamla bordsskivan och kanten på golvskivorna. Listen har jag gerat i hörnen och sedan limmat fast samt satt smidda dekorskruvar på tre ställen på långsidorna och två på kortsidorna.


Jag valde att montera listen innan jag färgade in den i rätt nyans eftersom jag inte ville att det skulle bli några glipor vilket det finns risk att det blir om man målar först och sågar sedan. Färgen som jag målat med blandade de till i färgbutiken åt mig. Jag behövde ju väldigt lite så att istället för att jag skulle behöva köpa en stor burk med färg så valde vi ut en nyans som passade perfekt bland de stora färgburkarna först. Den nyansen tog de sedan samma "recept" på och blandade till en liten burk med halvblank lack till mig. Det som var bra med den här lacken var att om jag hade velat ha en heltäckande lack så hade jag kunnat måla listen med pensel. Men, det ville ju inte jag utan jag ville ha ett slutresultat där man såg träets ådringar på listen. För att få till det var det bara att välja att lägga på färgen med en bomullstrasa istället och stryka in flera tunna lager tills jag fått precis den nyans som jag ville ha. Åtta strykningar senare var jag klar och jag är så fantastiskt nöjd med slutresultatet!!! Känns som en helt annan möbel och den lär hålla i många år till!


/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar