söndag 16 februari 2020

Orangeriet (del 1)

I somras hittade jag ett lite annorlunda miniväxthus på en loppis. Det var sexkantigt och helt i glas. Till och med det lilla toppiga taket var gjort i glas. Jag såg framför mig ett orangeri i miniatyr där odlingsglädje blandades med sinnesro och möjlighet till att njuta av blommornas dofter. Det lilla växthuset kostade en femtiolapp och fick givetvis följa med mig hem.


Lite saker att inreda med har jag redan inhandlat, men mycket kommer jag givetvis att göra själv. Men innan vi kommer så långt måste vi ha ett golv. Golvet i mitt lilla orangeri ska vara ett stengolv. Sådär härligt grovt och naturligt utan några räta linjer.

Jag började med att skära till en pappskiva som hade samma form och storlek som botten på miniväxthuset. Sedan plockade jag fram en äggkartong och började göra stenblock genom att riva det i lagom stora små bitar. Sedan var det bara att börja pussla ihop golvet. Jag limmade alla bitarna med vanligt trälim på den tillklippta pappskivan. Självklart fick jag anpassa bitarna efterhand för att kunna få ihop det på ett snyggt sätt.


När hela golvet var lagt och allt hade torkat gick jag över ytan lite lätt med en ganska blöt pensel och lite svart vattenfärg. Detta för att få lite liv i stenblocken och lite mörkare partier och skiftningar.


När ytan återigen var torr plockade jag fram helt vanligt snickerispackel och fogade stenarna med. När man lägger på spacklet så kommer det ju även en del på stenarna, vilket gör att stenarna får ytterligare en färgskiftning och ger dem ännu mer liv. Jag tyckte dock att de blev lite väl ljusa så jag gav ytan ytterligare en behandling med svart vattenfärg på blöt pensel.


När allt var torrt var det bara att lägga dit golvet i orangeriet. Då jag vill att golvet verkligen ska ligga fast mot botten så valde jag att limma fast det mot glasbotten.



Ojdå, någon är visst ivrig att börja odla och har redan börjat inreda. Självklart väl assisterad av ett par fyrfota hjälpredor...


/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar