fredag 21 juni 2019

Sängöverkast...

När jag var på miniatyrmässan tidigare i våras blev jag väldigt inspirerad av de som virkade pyttesmå grejer till miniatyrmiljöerna. Det var allt ifrån vanliga dukar till söta små nallar. Virka kan jag ju, frågan var nog snarare hur mycket tålamod jag har... Började lite smått med att virka ett par små stjärndukar som jag visade upp här för ett litet tag sedan. Men det har även blivit ett lite större projekt som nu äntligen är klart: Ett sängöverkast till sängen som kommer att stå i ett gästrum i det dockskåp som jag planerar att bygga!

Jag har virkat i DMC pärlgarn i naturvitt och gammelrosa och mönstret som jag virkat efter kallas "afrikansk blomma". Mönster till dem hittar ni här. Mina rutor är ungefär 3,5 cm i diameter och till hela sängöverkastet gick det år 31 stycken. Jag har sytt ihop dem och sedan virkat en enkel uddkant runt hela överkastet.


Närbild på en av rutorna

Även om det var hyfsat pilligt så är jag supernöjd med resultatet! Vet inte om det är helt skalenligt i skala 1:12, troligen inte, men det passar perfekt till sängen som det är tänkt till!

Och med detta söta somriga överkast önskar jag er alla en riktigt härlig midsommar!

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar