måndag 17 juni 2019

En liten påse...

Åter igen lite sömnad gjort efter en bild jag sett på nätet som jag tyckte var jättesöt: En kattbädd sydd som en påse! Att utifrån en bild försöka få till denna var betydligt svårare än en vanlig enkel kattbädd. Inga mått och ingen beskrivning. Bara en bild på en färdig bädd att utgå från. Så det var att fundera, höfta lite mått och testa som gällde. Till slut stod den klar, inte exakt som originalet, men med tanke på förutsättningarna och att det var första försöket så är jag mer än nöjd!


Så här gjorde jag min "kattpåse":

Som yttertyg har jag använt ett lite grövre tyg (möbeltyg) för att få stadga och till insidan har jag använt microfleece i en härlig gammelrosa som passade bra till det brunbeiga yttertyget. Övrigt material som jag använt är vadd, stoppning och ett grövre snöre att knyta ihop påsen med.

Botten på min påse är 45 cm i diameter och är gjord av ett lager yttertyg och ett lager innertyg. Mellan dess två lager tyg har jag lagt ett lager vadd.

Till själva påsen, som är ca 60 cm hög, klippte jag ut sex lika stora rektangulära bitar av yttertyget som tillsammans ihopsydda blir lika stora som bottens omkrets. Jag gjorde bitarna lite smalare i överkant för att inte få lika mycket material att "knyta ihop" i slutändan:


När jag sytt ihop dem sida vid sida la jag ut dem räta mot räta med microfleecen, klippte till innertyget och sydde ihop dem med varandra i överkant.


När jag sytt ihop dem valde jag ut en av bitarna som jag klippte ut ett runt hål i på yttertyget. Det ska sedan bli kattens in- & utgång. Jag gjorde öppningen ca 21 cm i diameter.


För att få lite mer stadga i själva påsen fodrade jag den sedan med vadd nästan ända upp. Jag sparade en bit där man så att säga ska knyta ihop påsen för att inte få det så tjockt där.


Nästa steg var att sy ihop påsen i kanten. Här sparade jag en liten öppning några cm från överkanten för att kunna trä i snöret och dra ihop påsen. När jag vänt ner innertyget över yttertyget och vadden så sydde jag en liten kanal för snöret med utgångspunkt från min lilla öppning.


Nästa steg, som jag glömde fota, var att klippa upp i vadden och innertyget för ingången. Jag sparade lite vadd som jag kunde vika runt kanten på öppningen när jag klippte rent. Jag klippte sedan till en remsa av microfleece och sydde fast runt öppningen. Här blev det för tjockt för symaskinen, så kunskaperna i handsömnad fick plockas fram och det gällde att nåla ordentligt för att få det bra. Men, några ofrivilliga blodprov senare så var kanten på plats!

Bara att sy ihop själva påsen med botten räta mot räta (tips: Nåla noggrant!) och vända den rätt.


Jag sydde en innerkudde i samma mått som botten till min påse med yttertyg på ena sidan och microfleece på andra sidan. I mitten använde jag även här en nit och den fina arbetade sidan fick vara på sidan med microfleece.



I med kudden i påsen och därefter trädde jag i snöret i kanalen i överkant och knöt ihop! Klart!

Det här är väl i första hand en bädd som passar till lite mindre katter. Mina Britter får nog precis in rumpan i den skulle jag tro. Så här i efterhand har jag givetvis även massor av tankar på hur jag skulle kunna göra saker bättre och annorlunda om jag mot förmodan får för mig att sy en till. T.ex skulle jag nog välja att göra påsen högre, pressa på vlieseline på insidan av yttertyget i själva påsen för mer stadga, kanske använda tyg med större kontraster, grövre rep att knyta med osv... Men om det någonsin blir någon mer påse får framtiden utvisa :-).

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar