söndag 16 juni 2019

Ny modell på kattbädd

Såg en bild på internet för ett litet tag sedan på en jättesöt kattbädd där allt verkade vara sytt i en del bara. Den var snarlik en av de modeller som jag brukar sy, men jag brukar ju sy med lösa innerkuddar till de flesta bäddarna. Tänkte att jag skulle testa att sy denna varianten. Sagt och gjort, tyg inhandlades och sedan var det bara att sy. Det blev ett fint lite grövre tyg i rosa med stjärnor på till utsidan och mjuk vit microfleece till insidan. Sedan behövde jag band till hörnen, stoppning till bädden och någon form av knapp.

Någon timma senare var den klar! Busenkel att göra och så smidigt med allt i en enda del! Det kommer helt klart att bli fler av den här modellen :-)


Knyter man upp banden i hörnen så blir bädden alltså helt platt. Den stora skillnaden mot den varianten jag har gjort är att här stoppar man botten så att den blir som en kudde itsället för att sy en separat kudde och lägga i.


Jag valde att använda en form av nit på denna bädden istället för en knapp. Snyggt och framför allt väldigt smidigt att bara trycka dit istället för att sitta och sy fast. På denna varianten finns det ju dessutom bara en "ovansida", så det behöver ju inte vara en knapp på bägge sidorna. Niten har ju även den en "fin"/mer arbetad sida och en "botten"/enklare sida. På min bädd är den finare sidan av niten på den sidan som den mjuka microfleecen är och i botten ses den enklare sidan av niten.



Kommer att göra en beskrivning hur jag gjort och lägga upp här på bloggen inom kort :-).

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar