torsdag 5 januari 2012

En gammal väggklocka som slutat ticka... (Del 2)

För ett par dagar sedan påbörjade jag mitt tittskåpsprojekt. Början av projektet kan ni läsa mer om här. Nu har det hänt lite till hos min urmakare

 Inne i tittskåpet har det kommit upp lite hyllor på väggarna. De är gjorda av tunna träribbor som är betsade i mörk ek och sedan limmade direkt på väggarna. Tanken är att de ska fyllas med klockor av alla de slag så småningom.


På utsidan har fasaden målats ytterligare en gång. Den tomma dörröppningen har fått en dörr. Själva dörren är gjord i balsaträ som jag betsat med samma mörka ekbets som jag har använt till övriga detaljer. I dörren har jag skurit ut och satt in ett litet fönster. I fönstret är det riktigt glas från en liten tavelram som gått sönder.
Dörren går att öppna och stänga då jag har monterat den med hjälp av två spikar som jag knipsat av huvudet på och stuckit in en i överkant som jag fäst i dörrkarmen och en i underkant som jag fäst i tröskeln.


Ovanför dörren har jag satt dit ett litet tak. Även taket har jag gjort av balsaträ och det vilar på två små lister av vanligt trä.

Under dagens bygge har jag återigen återanvänt en del från klockan. Kan ni se vad? Jo, det är ju klockans sekundvisare som efter lite om-målning har fått bli handtag på urmakarens dörr!


Mer inredning är på gång och fortfarande saknas en hel del på fasaden, men detta var allt för denna gång :)!

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar