måndag 13 september 2021

Lite färg gör stor skillnad!

När jag flyttade hemifrån för typ 17-18 år sedan köpte jag en spegelbyrå på en loppis. Då var den målad i någon hemsk vitrosa nyans och jag gav den raskt en make over för att den skulle passa hos mig. All färg togs bort och jag betsade den i en syrabetston samt fejkmålade skivan på den för att imitera sten och lackade den högblank. Nya knoppar satte jag också dit. Förr gjorde man saker ordentligt och byrån har hållit bra och sett helt ok ut i alla år hos mig också.


Men, efter att ha bytt ut alla möbler i sovrummet för ett tag sedan så passade den inte riktigt in längre. Den såg ju lite sliten ut bredvid de numer mörka sovrumsmöblerna. Så, dags för en ny make over!

Jag bestämde mig för att behålla skivan på byrån. Den var fortfarande riktigt fin och passade in med nuvarande möbler. Resten skulle få en ny nyans. Några nycklar till de gamla låsen har aldrig existerat, så nu rök de. Nyckelhålen pillades bort och spacklades igen och på de små lådorna skruvade jag även bort låshusen för att kunna sätta dit en knopp istället. Och ifall någon undrar, jodå, den lilla stjälpredan var aldrig långt borta...


Efter att ha slipat och tvättat allt som skulle målas stängdes sovrumsdörren och den lilla stjälpredan förpassades till utanför dörren. Till hennes stora förtret. Men, eftersom matte inte ville ha svarta tassavtryck över hela huset så var det det enda sättet att lösa situationen. 

Alla betsade ytor på byrån målades sedan i en helmatt svart nyans. Här gällde det att vara noga, alla misstag syns nämligen på en matt yta... Men, efter tre strykningar var jag nöjd och allt fick torka till ordentligt i några dygn innan jag sköt in lådorna helt och monterade spegel och knoppar.


Knopparna går i samma stil som innan. Rent krasst hade jag kunnat återanvända de fyra som redan satt på byrån, men då jag insåg det omöjliga att hitta två till likadana som de jag köpt för 18 år sedan så fick det bli inköp av sex nya istället. Då jag valt att ta bort nyckelhålen och sätta knoppar även på de små lådorna överst så lät jag nu knopparna på de stora lådorna följa samma linje. Så det blev att borra nya hål för alla knopparna. Gällde att mäta och markera noga så att det verkligen blev rakt och snyggt!

Sådär, klart! Tänk vilken skillnad det blev mot förut! Att lite färg, även om det är svart, kan göra så stor skillnad! Är så nöjd med resultatet och nu hänger byrån med ett antal år till skulle jag tro.

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar