onsdag 5 maj 2021

En avsågad halv bokhylla...

...behöver man nödvändigtvis inte slänga. Jag ville ha en ny bänk som katterna kan ligga och spana på ute på den inglasade altanen och tja, varför inte återanvända delarna från bokhyllan och bygga en?

Det jag utgick från var alltså  sidostycken, top och några hyllplan från en bokhylla som jag sågat av på mitten. Sidostyckena på hylldelen var ungefär 96 cm höga.


Jag började med att ta bort bakstycket. Det ville jag inte ha med på min bänk. Sedan la jag den ner på sidan och använde två av hyllplanen för att skapa en ny sida på bänken samt satte även en i mitten för att få stabilitet och hållfasthet. Jag valde att både limma och skruva fast hyllplanen.


Nästa steg var att spackla igen alla håligheter som fanns i bokhylledelarna. Dels spåret där bakstycket gått, dels alla hål som varit för hyllbärare mm när det var en bokhylla samt självklart hålen som jag skapat när jag skruvade dit hyllplanen nu. Valde även att spackla de kanter på skivorna som efter att jag sågat sönder bokhyllan saknade folie och var bara spånplatta. Tur att spacklet torkade snabbt på ytan, för kontrollörerna var aldrig långt borta...


När det sedan var dags för målning fick bänken flytta in i det aningen trånga gästrummet så att jag kunde stänga en dörr om mitt projekt. Resultatet annars kan ni säkert räkna ut alldeles själva... Bänken målades i varje fall i en bruten vit nyans. Jag ville inte ha helt kritvit då det lätt kan bli lite bländande när den står i solen. Färgen jag använt är en färg för utomhusbruk så att den ska klara av att stå ute på en altan.


Självklart skulle det vara lite ben på bänken. Köpte fyra små möbelben i metall där man med en skruv i benet kan justera in höjden så att bänken står plant även om underlaget inte är helt plant. Möbelbenen är 10 cm höga och jag har skruvat fast dem under bänken i var sitt hörn.



Nu är ju tanken att detta ska bli en utsiktsplats för katterna och då måste de ju självklart ha något mjukt att ligga på när de spanar. Två mjuka dynor syddes alltså till bänken. En att lägga på översta hyllan och en till ett av facken på nedervåningen. Tyget jag använt till dynorna är ett lite grövre möbeltyg.


På baksidan av dynorna sydde jag fast den mjuka delen av ett brett kardborreband. Kardborrebanden som jag köpte var ganska breda så jag tyckte att det räckte med att sy fast en remsa på varje långsida av dynorna. 


Vad skulle nu detta vara bra för? Jo, jag vill ju att dynorna ska ligga kvar på bänken när någon på fyra ben kommer och hoppar upp eller ner. Så den taggiga delen av kardborrebanden har jag helt enkelt fäst med dubbelhäftande tejp på bänken.


Så, bara att trycka dit dynorna och de ligger stadigt fast! 


Som ni ser så har jag inte gjort en dyna som täcker hela bänkens topskiva. Anledningen till det är helt enkelt att jag vill ha möjligheten att kanske ställa en snygg solcellslampa eller dyligt där. I det tomma facket där nere finns planer på att ev. ställa en vattenskål till katterna.


Än så länge står bänken inne i köket, men så fort vädret blir lite varmare och jag kan flytta ut de stora perennerna som övervintrat inne på altanen ut på uteplatsen så kommer bänken att flytta ut på altanen.

/Anngert


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar