lördag 13 mars 2021

Dörrstopp

Mina gamla utslitna jeans har återigen kommit till användning. Den här gången har ett av benen på dem förvandlats till en dörrstopp. Materialet som jag använt är alltså ett byxben från ett par gamla jeans, en bit mönstrat tyg, stoppning, ett par knappar och en bit rep.


Jag klippte av en bit av benet på jeansen som var ungefär 35 cm lång. Tog uppifrån låret och nedåt för att få lite vidd i "tuben". I änden på den bredaste delen av tuben sydde jag fast en botten av jeanstyg som jag klippte ut från samma jeans, bara längre ner på benet. I överkant, där tuben var som smalast klippte jag till två öron som fick sticka upp. Innan jag sydde ihop den i överkant där öronen är sydde jag en liten påse som jag fyllde med dekorationsstenar och lade i botten för att få ordentligt med tyngd i dörrstoppen. Sedan på med stoppning ända upp. Jag valde att inte stoppa öronen utan dem sydde jag lite dekorationssömmar i så att de skulle förbli platta. De befintliga sömmarna som fanns på byxbenet fick hamna där de hamnade.


När jag sytt ihop den i överkant så sydde jag fast två små svarta knappar som ögon, klippte ut ett litet hjärta ur det mönstrade tyget och limmade dit som nos. Limmade dit lite mönstrat tyg som lite "lugg" mellan öronen samt ett litet dekorationshjärta längre ner på katten. Repbiten knöt jag runt halsen som ett litet halsband.
Till sist klippte jag till och sydde en liten svans av det tyg som var kvar från jeansbenet. Stoppade svansen och sydde fast den.


Det blev en cool, hög och lite smalare dörrstoppskisse, men det är tyngd i den så den kommer garanterat att fylla sin funktion!

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar