måndag 15 oktober 2018

Nordens ark

I lördags hade ena kattklubben som jag är medlem i ordnat en resa till Nordens Ark och en guidad tur till ett av djurparkens djur. Eftersom kattklubben är fodervärdar till Snöleoparden så var det självklart den som vi ville veta mer om. När vi kom fram till parken började den guidade turen med ett besök i djurparkens kök där alla djurens mat tillreds. Vi var där för att plocka upp lite "snacks", ett par kilo kött, att bjuda parkens Snöleopard på.
Tillsammans med guiden begav vi oss sedan in i parken mot Snöleopardens hägn. När vi passerade de andra djuren så fick vi även lite mer information om dem och hade möjlighet att ställa frågor.

Väl framme hos Snöleoparden, en hane på 4 år, fick vi följa med innanför den första avspärrningen och komma riktigt nära och mata detta fantastiska kattdjur. Vi stod knappt en meter utanför stängslet där han var och vi fick mata honom med köttbitar som vi höll med en jättepincett. Att stoppa in fingrarna var som ni säkert förstår inte att rekommendera...

Full fokus på hinken med kött...

Kolla in de fantastiska tassarna!

En bättre bild på killen

På Nordens Ark finns det många olika kattdjur och under lördagens besök lyckades vi att få se alla, inklusive lodjur och den Skotska vildkatten! Dock lyckades jag inte få några bra bilder på alla. Antingen var de för långt bort eller så rörde de på sig för mycket för att jag skulle lyckas fota dem med min kamera.  Ett vackert kattdjur som jag fick på bild är Amurleoparden, som är världens mest hotade kattdjur.


Ytterligare en underart av leopard som finns i djurparken och som fastnade på bild är den Persiska leoparden. När vi var där var det matningsdags vilket innebar att man fick se lite hur de gjorde när de utfodrade samt att den som utförde matningen även berättade lite om djuret för publiken. Någon direkt action blev det dock inte när leoparderna släpptes in till sina upphängda köttstycken. De var mer intresserade av annat och visste att ingen kom och tog deras mat om de väntade en stund...


Sen har vi ju mina stora (små) favoriter också: Pallaskatterna! Åh, vad jag tycker att de är söta :-)

 
Självklart tittade vi övriga djur i parken också, i varje fall bland däggdjuren. Så här års stänger parken redan vid kl. 16 så vi hann inte med att utforska våtmarken och de djur som finns där. Men här är några andra djur som vi tittade på:

Röd panda

Asiatisk vildhund

Järv - kolla in klorna...

Till och med vargarna fick vi en skymt av!

För mig var detta andra gången som jag besökte Nordens ark. En djurpark som verkligen är omgiven av fantastisk natur och så rogivande att promenera i. Stigar och gångbroar går genom skogar och följer naturen. Djurens hägn är stora och smälter bra in i naturen. Lördagen bjöd också på underbart skönt höstväder med sol och lagom temperatur. Kunde inte låta bli utan att knäppa några bilder på omgivningen när vi gick...






Något annat som jag inte kunde låta bli att fota var rovdjurens veckomeny som fanns uppsatt precis när man kom in i parken. Precis som i det vilda där de stora rovdjuren äter mycket och mer sällan får de inte mat varje dag. De dagar de inte får mat får de istället berikning i form av dofter som ni kan se på tavlan nedan.


Jag hade en mycket trevlig dag och att få en guidad tur som vi fick gjorde besöket extra intressant.

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar