söndag 14 augusti 2016

Ny väska

man ska verkligen inte titta för mycket på inspirerande pysselsidor på internet. Risken är alldeles för stor att man ser något som man bara måste testa att göra själv. Precis så var det med den här väskan. Såg en bild på en väska på en sida här på internet och kände att jag bara måste sy en liknande till mig själv. Tyg och lite andra tillbehör inhandlades och sedan var det bara att klippa till och sätta igång. Hade inga mått till bilden jag sett så min väska är sydd på frihand utifrån bilden.



Yttertyget är ett läckert tyg i gråskala med olika mönster med hjärtan på. Inuti är den fodrad med svart duschess. Runt den övre kanten har jag sedan slagit i små öljetter runt hela väskan. De två i mitten på sidorna har jag använt till att fästa axelremmen i med ett par metallringar.


Genom övriga öljetter löper en svart snodd som fungerar som stängning på väskan. Snoddens längd regleras med en sådan där grej som man drar igenom snodden i två hål på och sedan trycker ihop på ena sidan om man vill öppna eller låsa.


Än så länge är axelremmen ganska lång. Tanken är att jag ska göra den reglerbar. Ska bara få tag i rätt spännen först som passar till bredden på min rem...


Väskans storlek färdig är ungefär 30 x 35 cm. När jag bestämde mig för måtten så utgick jag från vad jag tänkt att använda den till, så måtten är med största sannolikhet inte samma som väskan jag såg på bild.

På väskan har jag också hängt dit en liten dekoration i form av en riktigt glittrig kissekatt. Katten har jag köpt på en kattutställning som jag var på i våras. Tyvärr har den en fästkedja i guldig nyans. Stör antagligen bara mitt öga, men om jag hittar liknande kedja och tillbehör i silvrig nyans så kommer jag antagligen att byta ut den.


/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar