onsdag 14 augusti 2013

Rejäla blomkrukor...

...som ser ut precis så som man vill att de ska göra växer inte på träd direkt. Så då får man snickra egna :-).

På min uteplats har jag riktigt stora krukor som jag planterat perenner i. På vintern drar jag in dem på den inglasade altanen och där har växterna till och med klarat de senaste riktigt kalla vintrarna och växer så det knakar.
De största krukorna har en murbruksbalja som planteringskärl som jag (med hjälp av pappa :-)) har klätt in med trä och satt hjul på. De mindre jag har är vanliga blomlådor som fått träinramning för att matcha de andra. Det man måste komma ihåg att göra innan man planterar i krukorna är att borra ett gäng hål i botten på baljorna så att överflödigt vatten kan rinna ut där.
Efter sommarens varma härliga väder bestämde jag mig för att byta ut några vanliga små blomkrukor som jag hade mot ytterligare en stor rejäl som klarar torka lite bättre. Men denna skulle bli fyrkantig och inte avlång som de andra jag har.
Sagt och gjort, en rund murbruksbalja inhandlades och på närmsta brädgård inhandlades virke, skruv och hjul. Snabb övertalning av pappa för att få lite hjälp och sedan satte vi igång.


Baljan som jag köpte är 50 cm i diameter och 30 cm hög. Finns att köpa på de flesta byggvaruhus för en billig peng. Nedan ses resultatet...


Nu växer det en härlig trädgårdshortensia i krukan och jag hoppas att den kommer att klara vintern lika bra som de andra perennerna som jag har i kruka. Men det återstår att se. Jag är inte direkt känd för att ha gröna fingrar...

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar