söndag 20 januari 2013

Tredje gången gillt?

Det har varit en produktiv dag idag :-)! För här kommer dagens (eller gårdagens blir det ju rent teoretiskt) tredje kreativa sysselsättning...

I fönstret i min tvättstuga har jag en kattbädd stående som både Prinz och Puzz gillar att ligga och sova i. Dock inte samtidigt förståss... När Prinz ligger där har han egenheten att han promt ska ligga med framtassarna hängande ut över kanten. Detta har till följd att han trycker ner kanten på kattbädden till dubbelvikt. Blir ju inte så snyggt efter ett tag då kanten inte vill vika upp sig igen. På så sätt har han nu lyckats kvadda två bäddar. Idag hade jag tid att sy en ny bädd till detta fönster och jag hoppas och tror verkligen att denna kommer att hålla längre. Det jag har gjort annorlunda den här gången är att jag har gjort en lägre kant på det stället där han brukar ligga med tassarna ut. Borde ju rimligtvis lösa problemet eftersom han inte kan sticka ut tassarna någon annanstans pga att själva fönstret och väggen är i vägen.


Till yttertyg har jag använt brunt fuskskinn. Det är stabilt och blev mycket snyggt i kombination med den vintervita fuskpälsen jag valde till innertyg. Kudden i bädden valde jag att inte göra i exakt samma tyg som själva stommen utan här spexade jag till det lite genom att göra ena sidan i ett coolt stjärnmönstrat jeanstyg. Den andra sidan är dock i samma mjuka gosiga fuskpäls som insidan på bäddens stomme är klädd med.


På bilden nedan syns nedsänkningen på kanten tydligt. Här kan 8 kg Maine coon vifta med tassarna hur mycket han vill utan att misshandla kattbädden :-).


Att göra en nedsänkning i kanten var inte så knepigt som jag trodde och jag blv riktigt nöjd med resultatet. Men som alltid när jag sitter och syr ställer jag mig den stora svårbesvarade frågan: Varför ska undertråden alltid ta slut när man har typ 10 cm kvar att sy??? Grymt irriterande...

/Anngert

1 kommentar:

  1. Det blev jättebra och fint också!!
    Blir mysigt att ligga o vila i den.

    Kramiz


    SvaraRadera