söndag 10 september 2023

Till pälsvårdsgrejerna

När man ska på utställning så behöver man något att förvara alla pälsvårdsgrejer i. När jag köpte Zaga & Elza så fick jag med en söt liten påse till dem med deras namn på. Perfekt att ha med på utställning med kammar, borstar och annat nödvändigt i. 

Snart är det ju dags för Trazzels första utställning så jag sydde en sådan påse till honom också att ha hans grejer i. Utgick lite ifrån hur Elzas ser ut och sydde sedan hans efter samma upplägg: Ett enfärgat tyg som botten och ett band runt i ett kattmönstrat tyg. Trazzel är ju en liten "brunis" med ett härligt gyllenbrunt tabbymönster så hans påse fick en varm brun färg som grundfärg. Matchade det med ett kattmönstrat tyg som jag hade hemma och sydde även på en kanal som jag drog snodden i för att stänga påsen. Inuti har jag fodrat med ett lite grövre ljusare tyg för att få stadga i påsen samt lättare att se innehållet mot ett ljust tyg än ett mörkt. I botten har jag sytt in en CD-skiva för att få en stabil botten. Påsen har alltså samma diameter som en CD och är ca 25 cm hög.

Zagas påse som hon fick med sig var en söt sak i rosa kattungemönstrat tyg. Tänkte att det skulle ju vara läckert om hon också fick en påse i samma stil som Elzas & Trazzels, så jag sydde en ny påse till henne också när jag ändå var i farten. Hennes påse fick en grå botten som matchar hennes lila (grå) pälsfärg, men i övrigt samma som på Trazzels.

Nu saknas bara deras namn på en liten tag på påsarna. Har bett en kompis hjälpa mig att brodera det på hennes symaskin, så de får jag sätta dit senare.



Snoddarna hade jag liggande i "bra att ha-lådan" och på samma ställe hittade jag de små "låsen" som snoddarnas ändar går igenom och man kan öppna och stänga.

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar