söndag 17 september 2023

En utställningsdebut, ett certifikat och en BIS!

Idag var det dags för höstens första utställning. Strax innan tuppen vaknat packade jag in mig och alla mina fyrbenta vänner i bilen och styrde kosan mot Göteborg och Västsvenska kattklubbens internationella utställning. Det blev en fullspäckad dag med högt tempo, härligt att träffa både gamla och nya vänner och så lite shopping förstås!

Trazzel gjorde sin utställningsdebut i klass 12 (kattunge). Det där med utställning var inget som bekymrade honom. Han tog det hela med ro. Spann och lekte i buren och inte så mycket som ett tassdarr när det var dags att besöka domarbordet. Han fick en kanonbedömning med många fina vitsord av domaren. Klassvinsten gick till hans konkurrent i klassen, en två månader äldre kille, som kommit lite längre i utvecklingen och Trazzel blev därmed Ex2 på sin första utställning. Jag brukar ju köpa mina katters första kokard på utställningarna och jag log lite när jag såg att det fanns Ex2-or att köpa, så då fick det bli en sådan.



Elza gick upp i klass 5 och fick en jättefin bedömning och sitt första certifikat i den klassen. Vid nomineringen var det tuff konkurrens och hon behöver växa på sig lite till för att kunna konkurrera. Så dagens resultat för henne slutade med certifikatet. Elza själv tyckte att det var helt ok att chilla i buren resten av dagen. Matte fundera på varför hon släpar med sig en bädd till damen ifråga för den verkar mest användas som stöd för ryggen när man ligger på rygg och har kattlådan som huvudkudde...


Zaga tävlar vidare i klass 6. Hon tog lätt sitt certifikat och vid nomineringen slog hon ut sin konkurrent och tog sig vidare till panelen. I panelen blev det lika röster mellan henne och den andra kategori 3-domarens nominering och skiljedomare fick kallas in. Skiljedomarens röst föll på Zaga som då blev Best In Show!!! En aningen förvånad och lite chockad matte fick hämta sin tjej, en fin pokal och massa priser i prisrummet!



Nu packar vi upp, smälter dagen och laddar om för nästa utställning!

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar