söndag 24 september 2023

Taggat

De små påsarna jag sydde för ett par veckor sedan blev ju inte helt klara då, tanken var ju att de skulle få varsin tag med namnet på vems påsen är. At brodera namnen fick jag hjälp med av en god vän och i veckan som gick damp de ner i brevlådan. Så idag kunde jag sy klart!

Jag utgick från storleken på den tag som sitter på Elzas påse, lade till lite sömnsmån runt om och klippte ut namnen i tyget de var broderade på. Klippte till en lika stor bit tyg från samma tyg som påsen var sydd i för att ha som baksida. Sedan vek jag in kanterna så att taggen blev lika stor som Elzas, pressade och nålade ihop dem. Jag klippte även till och fållade ett litet band i lagom längd som jag fäste mellan de bägge tygen i överkant för att ha något att hänga dem i. Sedan sydde jag ihop dem med raksöm på symaskinen.

På påsarna har jag sytt fast en liten tassformad knapp som jag hängt taggen i. För att den inte ska trilla bort så har jag förstås fäst den med ett par stygn på baksidan.


Så, nu är påsarna för kammar, borstar och annat nödvändigt helt klara och redo att följa med på nästa utställning.

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar