måndag 7 augusti 2023

Uppiffad postlåda

Min postlåda har hängt med i många år och har börjat se lite sliten ut. Även om den nu för tiden inte används lika frekvent som förr så ser det ju ändå trevligare ut med en snygg postlåda vid entrén än en gammal och trött. Själva lådan i sig var det inget fel på, det är en låsbar historia i plåt, men utseendet lämnade en del i övrigt att önska så jag bestämde mig för att fräscha upp den en aning istället för att köpa en ny. Lätt som en plätt tänkte jag, bara att skruva ner och måla om. Tog tvärstopp redan på första detaljen: skruva ner. Den satt som berget!! Ordentligt uppskruvad för många år sedan. Efter att försökt med vanlig skruvmejsel, skruvdragare, banka på skruvarna och spruta låsolja på skruvarna för att sedan gå loss på dem igen med skruvmejsel så var skruvskallarna obrukbara och lådan satt fortfarande stenhårt fast på stolpen. Återstod att försöka såga av skruvarna. Fram med metallsåg och bågfil. Bara för att inse att det var alldeles för tajt mellan postlåda och stolpe för att komma in med en såg. 5-0 till postlådan och jag milt uttryckt irriterad.

I helgen var pappa här och hjälpte mig att klippa häcken. Jag bad honom försöka få loss skruvarna. Gick sådär även för honom, men med lite våld så fick han till slut loss den. Tack! Dock var det postutdelning idag, så jag kunde inte sätta igång med renoveringen i söndags utan vi fäste upp den igen med nya skruvar i väntan på att jag kunde hugga tag i den.

Idag när posten varit förbi satte jag igång. Så här såg den ut innan vi monterade ner den för renovering:


Jag började med att tvätta ren hela lådan och ta bort alla märken på den. Skylten "Ej reklam tack" satt ordentligt fast, så den fick sitta kvar. När lådan var ren maskerade jag in låset och skylten på locket ordentligt med maskeringstejp, sedan fram med den stora papplådan som jag sparat som "spraymålningsskydd" och placerade postlådan i den.


Först spraymålade jag hela postlådan med ett par lager rostskyddsgrund. Fick slipa lite mellan lagren då färgen tyvärr råkade rinna lite på några ställen. 


Efter ett par timmar var grunden övermålningsbar och jag gick på med den riktiga färgen. Sprayfärg även detta och en halvblank svart nyans. Det blev många tunna lager färg innan jag var nöjd. men till slut så!

När färgen torkat tog jag bort maskeringstejpen och använde en tunn pensel för att fräscha upp texten på skylten lite då den var lite sliten på några ställen. Jag använde samma färg som jag målat hela postlådan i. Sprayade bara ut lite på ett litet plastlock och doppade penseln i det, sen gällde det att vara stadig på hand...


Jag hade inte tänkt att ha några större dekorationer på postlådan, men jag hade hittat självhäftande siffror i borstat stål i en butik som jag tänkte skulle bli snygga att sätta dit.


Så, bara att mäta ut var mitten var och sätta fast. Jag la en skrivbok längs med underkanten på postlådan för att få en rak kant att placera siffrorna mot så att det blev rakt och snyggt. Sådär, klart! Så nöjd med resultatet! Ingen postutdelning i morgon, så nu får den stå inne i natt så att färgen torkar ordentligt innan jag skruvar upp den på sin stolpe vid entrén i morgon kväll igen.

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar